Det er vanskelig å finne trådløst nett mange steder i utlandet. I Havanna på Cuba må man gjerne på hotell for å få Wi-Fi for å sjekke nyheter og kople seg opp på sosiale medier uten å bli ruinert. Her på Hotell Nacional koster det 50 kroner for en times nettilgang.

Så viktig er trådløst nett når vi skal bestille hotell

God nettforbindelse er viktigere enn hotellkjedens merkevare for unge som skal bestille rom. – Kjente hotellkjeder kan ikke regne med å surfe på foreldregenerasjonens anseelse, hvis de ikke tilbyr bra nettilgang, sier forskere. 

11.4 2017 04:00

Som turist på et nytt sted, ivrer du kanskje etter å legge ut bilder av berømte bygg og kule steder på sosiale medier fra mobilen. Eller du vil sjekke nyheter etter en dag med sightseeing.

Men når nettforbindelsen på hotellet er ustabil og treg, og oppdateringen din på Facebook står og spoler i det uendelige før du blir kastet ut, kan det lett spolere humøret.

– God nettforbindelse kan være det lille fortrinnet som gjør at unge turister velger ett hotell fremfor et annet, sier Asle Fagerstrøm til forskning.no. Han er forsker ved atferdslaben på Westerdals Oslo School of Arts, Communication and Technology.


Asle Fagerstrøm har forsket på hvor viktig nettilgang er ved unges hotellvalg.

Fra «håpløst» til «knallbra» nett

Prisen på hotellet er også viktig, særlig for unge studenter som vil besøke et annet land på stramt budsjett. Samt tidligere kunders anmeldelser av hotellene.

Men hvor viktig er det at hotellet har en god nettlinje i forhold til hotellets standard forøvrig? Det ville forskerne Asle Fagerstrøm og Niklas Eriksson ved Arcada University of Applied Sciences i Helsinki, Finland finne ut.

Så de satte i gang et eksperiment med 120 unge studenter. Gjennomsnittsalderen var 22 år, og de fleste var kvinner.

De konstruerte kundevurderingene av det trådløse nettverket varierte fra: «nettet var så dårlig på rommet at vi måtte gå til resepsjonen for å få internett, heldigvis var det romslig der», til: «Wi-Fi var så bra at jeg kunne se videoer på mobilen».

Studien er publisert i Journal of Hospitality & Tourism Research og er den første studien som har undersøkt hvilken rolle trådløst nett spiller for de unges tilbøyelighet til å bestille hotell på nett, så vidt forskerne kjenner til.

Unge bruker nettet mer

I dag forventer mange forbrukere at hotellet kan tilby et stabilt og raskt trådløst nett, både på hotellrommet og i fellesområder.

Og helst uten et altfor innviklet passord.

Hele 46 prosent av de spurte oppga at dette var en nødvendighet, i en undersøkelse om reisetrender fra 2016 utført av TripAdvisor blant 44 000 deltakere.

– Spesielt for unge forbrukere er et godt fungerende trådløst nett viktig når de skal velge hotell, sier førsteamanuensis Fagerstrøm.

De fleste unge er storforbrukere av ulike sosiale nettverk.

Pris og kunde-vurderinger viktigst


Grafen viser hvilke egenskaper ved hotellet som telte mest for studentenes valg, oppgitt i prosent. Vi ser at kundevurderinger og pris betyr mest og trådløst nett rett bak. Kvaliteten på nettet betyr mer enn eventuelt tillegg i prisen for nettet. Hotellets merkevarenavn betyr minst blant de unge.
(Ill: Fagerstrøm/Eriksson/Journal of Hospitality & Tourism Research)

Tilgangen på trådløst nett påvirket hvor lystne studentene var på å bestille hotellrom.

Men ikke så mye som prisen på hotellrommet per natt. Også andre kunders vurderinger av hotellet ble tillagt større betydning.

Det som telte minst, var kjennskap til hotellets eller hotellkjedens merkevare.

En annen studie viste nylig at bildet av utleieren teller mye for de som vil leie feriebolig på Airbnb

Godt nett viktigere enn gratis tilgang

Når deltakerne vurderte trådløst nett på hotellet, telte både prisen på tilgang og tidligere kunders tilbakemeldinger på hvor godt nettet fungerte. 

Forskerne fant at gode anmeldelser av hotellets trådløse nett hadde en positiv innvirkning på om de unge ville bestille rom, og slakt av nettet virket negativt inn.

Andre kunders vurderinger av hvor stabilt og raskt nettet var, veide mer enn prisen på tilgangen.

For deltakerne trakk det ned om andre kunder hadde rapportert at nettet var tregt eller ustabilt.

– God nettforbindelse var viktigere enn at det var gratis, sier Fagerstrøm.

Roaming er risikabelt


Her er et eksempel på hotellets fasiliteter som studentene skulle velge hotell ut fra.
(Ill: Fagerstrøm/Eriksson/Journal of Hospitality & Tourism Research)

Har du ikke tilgang til trådløst nett må du bruke 3G eller 4G-nettet både i Norge og i land du er på besøk i.

Selv om det er pålitelig og stort sett overalt, kan det være dyrt og tregt.

Spesielt i land utenfor EU/EØS-området, kan roaming-kostnaden komme opp i flere hundre kroner i løpet av få minutter.

EU har bestemt å fjerne roamingavgifter i EU/EØS-land fra juni 2017. Da vil det ikke koste mer enn i landet du bor.

Men frem til da vil prisen variere avhengig av hvilken mobiloperatør du har. Noen har allerede fri roaming inkludert i abonnementet, hos andre operatører må du betale et tillegg for å få det.

Se mer på Forbrukerombudets nettside

Hoteller bør være bevisst

Tidligere studier viser at en praktisk beliggenhet, grei pris, samt gode kundereferanser er det aller viktigste ved valg av hotell.

Hoteller kan bedre sine kundevurderinger på nettet med hele åtte prosent hvis de tilbyr gratis nett til kundene.

Ni av ti hotellkunder mener trådløst nett er den viktigste fasiliteten på et hotell, mens fire av ti mener det er utslagsgivende for hvilken hotell de velger, dersom to hoteller ellers står likt.

– Kjente hotellkjeder kan ikke regne med å surfe på tidligere tiders anseelse blant foreldregenerasjonen, hvis de ikke henger med og tilbyr bra nettilgang, konkluderer forskerne.

Svakheter

Fagerstrøm og medforfatteren påpeker at studien har sine begrensninger.

–  Studentene var ikke i en reell bookingsituasjon i forsøkene.

Dermed kan andre forhold ved hotellet som vi ikke ga opplysninger om, ha spilt inn annerledes i en reell bestillingssituasjon, forklarer de.

Referanse:

N. Eriksson og A. Fagerstrøm: The Relative Impact Of Wi-Fi Service On Young Consumers’ Hotel Booking Online. Sammendrag. Journal of Hospitality & Tourism Research,1. mars 2017.

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Du må bruke ditt fulle navn. Vis regler

Regler for leserkommentarer på forskning.no:

  1. Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  2. Rasistiske og andre diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  3. Vi anbefaler at du skriver kort.
  4. forskning.no har redaktøraransvar for alt som publiseres, men den enkelte kommentator er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  5. Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  6. Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
  7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.
  8. Du må bruke fullt navn. Anonyme innlegg vil bli slettet.

Annonse

Slik ble studien gjort

120 studenter ved en høyskole for handelsfag skulle krysse av for hvor sannsynlig eller usannsynlig det var at de ville bestille rom på ulike konstruerte hotellrom, avhengig av ulike kombinasjoner av hotellfasiliteter. Det var åtte svaralternativer fra overhodet ikke aktuelt til svært sannsynlig. 

Hotellene hadde to navn, hvorav det ene var et Scandic-hotell og det andre hadde et oppdiktet navn.

Rommene hadde tre prisnivåer fra 65 euro (585 kroner) til 135 euro (1215 kroner) pr natt.

Hotellene hadde tre ulike standard-nivåer.

Wi-Fi var enten gratis eller mot et tillegg i prisen, og hadde dårlig eller god kundeevaluering.