Annonse
Obama er kjent for å bruke pauser i talene sine for å vektlegge et poeng. Disse velplasserte pausene gjør det lettere for folk å huske det som ble sagt. Her tar den amerikanske presidenten en pause i en tale ved Pellissippi State College tidligere i år. (Foto: Kevin Lamarque, Reuters)

Kunsten bak den perfekte kunstpause

Et halvt sekund er alt du trenger, ifølge ny forskning. 

Publisert

The right word may be effective, but no word was ever as effective as a rightly timed pause.

Med dette sitatet av Mark Twain innleder stipendiat Kristina Lundholm Fors avhandlingen sin. Hun har undersøkt hvordan og hvorfor pauser oppstår i samtaler.

Stillhet i løpet av en samtale har mange ulike formål og utfall. Og lengden på denne stillheten har faktisk mye å si for hvordan praten flyter – til og med for hva samtalepartneren husker av det som ble sagt.

Hører du for eksempel på talene til President Obama, kan du merke hvor bevisst den karismatiske lederen legger inn pauser mellom ordene.

Nå viser Fors nøyaktig hvor lenge du kan drøye stillheten når du snakker uten at det blir pinlig.

Tid for innpust

Hensikten bak et opphold i praten kan være så mangt. Rent fysisk trenger vi selvsagt å stoppe opp så vi kan puste inn, men vi trenger også pauser så vi kan planlegge hva vi skal si videre. I tillegg gir det mulighet for nestemann til å ta over samtalen.

I Fors’ verden finnes det klare distinksjoner på de ulike pausene: Hva de betyr, hvordan de oppstår og hvorfor de oppstår. Og jo lengre stillheten varer, jo kinkigere blir det.

Fors kan vise at dersom pausene i samtalen varer i fire sekunder, får tilhøreren vansker med å forstå innholdet.

– Fire sekunder høres ikke ut som særlig lang tid, men i pausesammenheng kan det kjennes ut som en evighet, sier hun i en pressemelding fra Göteborgs universitet.

Et halvt sekund må til

Forskeren utarbeidet tre ulike typer setninger: setninger uten pauser, setninger med et halvt sekund lang pause og setninger med en fire sekunder lang pause. Så fikk hun forsøkspersoner til å sitte foran en skjerm som viste ulike bilder. Så ble setningene spilt av og ga deltakerne beskjed om å trykke på en bestemt gjenstand på skjermen.

Da pausen varte i fire sekunder, trykket flere av deltakerne på en gjenstand før hele setningen var uttalt. Fordi pausen varte så lenge, ga det inntrykk av at setningen var avsluttet. I tillegg hadde deltakerne vansker med å huske igjen innholdet i setningene uten pause og lange pauser.

Setningene som gav best resultat, var altså de med en velplassert pause på et halvt sekund.

Referanse:

Fors, K.L. (2015) Productions and Perceptions of Pauses in Speech - Universitetet i Göteborg 

Powered by Labrador CMS