Få gode grunner til flyskrekk

Kan vingene brekke? Finnes det lufttomme hull som skroget kan ramle ned i? forskning.no serverer ti myter om flyging, og like mange grunner til å forlate bakken.
9.7 2004 05:00

Synes du det er skummelt med fly? Nedenfor finner du ti ting mange tror de vet om flyging. Og de virkelige fakta om sakene.

1. Turbulens er farlig

Niks. Flyene er bygd for å tåle ekstreme påkjenninger. Kraftig turbulens kan nok føles som å ramle ned ei trapp, fra trinn til trinn med rumpa først, men i virkeligheten er det mer som å kjøre på en humpete vei. Lufta forut er rett og slett litt krøkkete, men for hver lille dump flyet dupper ned i, dyttes det opp igjen på andre sida. De små dumpene i lufta er omtrent like skumle som småhull i en bilvei.

- Det eneste som kan være farlig, er å ikke være fastspent i setet når det skumper som verst, forteller Bente Berg-Hansen som er leder for Braathens flyskrekkurs.

2. Vingene kan ramle av

Ikke sjans.

- Vingene på et fly er egentlig én lang vinge som går tvers igjennom flykroppen, forklarer Berg-Hansen. Flyet er rett og slett bygd rundt denne vingen, som er så fleksibel at tuppene nærmest kan møtes over taket uten at den brekker.

3. Flyet kan falle ned i tomrom i lufta

Fortellingene om fly som ramler flere hundre meter ned i hull i lufta er som oftest nettopp dét - fortellinger. I virkeligheten finnes det ikke slike lufttomme rom. Derimot finnes turbulenshumper. Raser du over en skikkelig svær én, vil nedoverbakken gi deg skikkelig sug i magan før du humper opp igjen. Verre er det ikke. Om du lurer på om flyet tåler behandlinga - se i punktene over.


 

4. Lyder fra flykroppen er et tegn på at noe er galt

Heller sjeldent. Det kommer en hel masse lyder fra et fly i normal bevegelse, og sannsynligheten for at det er en av disse du hører er mildest talt overveldende. Like etter takeoff og rett før landing kan du høre hjulene sige inn og ut. Motoren skifter takt når flyet er i marsjhøyde, og små motorer skuffer platene i vingene hit og dit når pilotene styrer.

5. Tar det fyr i motoren, er vi døde

Da er du i så fall temmelig uheldig.

- Kontrollsystemene i flyet varsler kapteinen og andrepiloten hvis så mye som en lyspære går, sier Berg-Hansen. Og panelene har dobbelt opp av alt som er viktig. Skulle det begynne å brenne i motoren får pilotene beskjed umiddelbart, og dermed kan de slukke flammene med innebygd brannslukningsutstyr.

6. Lufta i kabinen er nesten brukt opp

- Når flyet står ved utgangen og folk er i ferd med å gå om bord, kan nok lufta inne i kabinen virke varm og tung, forklarer Berg Hansen. Folk med tendenser til klaustrofobi kan lett føle at de ikke får puste. Men med en gang dørene er stengt og flyet takser ut, blir det straks mye friskere, og lufta blir skiftet ut igjennom hele turen.

7. Hvis motoren streiker, er det ute med oss

Nope. Flyet er fullt i stand til å fortsette ferden med bare en motor. Og selv om begge to er nede for telling, kan flyet likevel seile av gårde i mange mil. Et vanlig passasjerfly uten motorkraft blir nok en smule mer klumset enn et vanlig seilfly, men det er fullt mulig å få satt det ned på en flyplass.

Dessuten er sjansen for at begge motorene krasjer forsvinnende liten. Til tross for millioner av avganger i året, går det ofte flere år mellom hver dobbeltsvikt.


 

8. Når flypersonalet signaliserer til hverandre fra hver sin ende av kabinen, betyr det at noe er veldig galt

Lite trolig.

- Det er helt vanlig at kabinpersonalet signaliserer til hverandre, spesielt mens de driver med serveringa. Signalet betyr etter all sannsynlighet jeg er tom for kaffe, og det er lettere å kommunisere med hendene enn å gaule til hverandre.

9. Blir vi truffet av lyn, kommer vi til å styrte

Vel. For det første flyr piloter vanligvis ikke gjennom tordenskyer. Hvis uhellet skulle være ute, er det likevel ikke så dumt å være inne. I flyet, altså. Selve flykroppen er nemlig laget av strømledende aluminium, og lynet følger som oftest utsida av skroget før det forsvinner ut av halen eller lynavledere ytterst på vingene. Flyene blir nok truffet en gang i ny og ne, men det er 37 år siden et lynnedslag resulterte i styrt.

10. Flypersonalet vil tro at jeg er helt dust hvis jeg sier at jeg er redd

Sjansen er vel større for at de synes det hvis du lar være. De som jobber i kabinen setter faktisk stor pris på at du gir dem et hint.

- Det er veldig forståelig at folk er redde for å fly, og det er mange som sliter med flyskrekk, sier Berg-Hansen. Kabinpersonalet har erfaring med engstelige passasjerer, og vil gjøre det de kan for at du skal føle deg komfortabel.

Og så kan det være greit å huske på at vertene og vertinnene tross alt ikke er serveringspersonale. De er først og fremst med av sikkerhetshensyn, og er trent til å takle uventede situasjoner.

Og sist, men ikke minst: fly er faktisk det sikreste transportmidlet det går an å reise med.

Lenker:

SAS Braathens: Flyskrekkurs
Helsenytt for alle: Redd for å fly?

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg.

Annonse

Disse vesenene var blant de aller første dyreartene og dominerte  verdenshavene i sin storhetstid. 

Er du pasient eller kunde på et sykehus? Vil du ha pleie eller service? Behandlingslinjer er på vei inn i helsevesenet.

Akutt bruk av tvang gjør rusmisbrukere redde, sinte og skeptiske til helsevesenet. Det som skulle være unntak fra regelen er blitt hverdag i mange kommuner.

Antidepressiva kan få oss til å unngå øyekontakt med andre mennesker.