Reisen til Pluto er i gang

I går kveld ble romsonden New Horizons skutt opp med en Atlas V-rakett. Den har gitt lyd fra seg, og er i fin form. I 2015 skal sonden være fremme ved Pluto.

De første radiosignalene fra New Horizons kom inn nesten en time etter oppskytingen. Signalene bekreftet at romsonden var klar til å begynne de første operasjonene.

- I dag har NASA begynt på en reise som ingen har foretatt tidligere, til den niende planeten i solsystemet. Akkurat nå kan det vi vet om Pluto få plass på baksiden av et frimerke. Etter denne ferden vil vi kunne fylle lærebøker med ny informasjon, sa Dr. Colleen Hartmann ved NASAs Science Mission Directorate etter oppskytingen.

"New Horizons skytes opp med en Altas V-rakett. (Foto: NASA)"

De neste ukene skal menneskene i kontrollrommet hos NASA sjekke at sonden fungerer etter planen, og gjøre finjusteringer på banen. Deretter skal alle de vitenskapelige instrumentene gjennom en test.

Etter at sonden har sjekket de vitenskapelige instrumentene under passeringen av Jupiter, kommer sonden til å bli lagt i dvale. Alt annet enn de aller mest kritiske instrumentene vil bli slått av, og bare vekket til live igjen én gang i året for kontroll.

Hele sonden bruker mindre strøm enn to 100-watts lyspærer.

- Dette er begynnelsen på en lang og spennende reise. Teamet har jobbet hardt de siste fire årene for å få romsonden klar til reisen til Pluto og utenfor, til steder vi aldri har sett på nært hold tidligere, sier Glen Fountain, prosjektleder for New Horizons fra Jet Propulsion Laboratory.

NASA: New Horizons