Religion som flørtevåpen

Amerikanske forskere tror de vil få moralsk kritikk når de presenterer funn som antyder at mennesker bruker religion for å gjøre seg mer attraktive.  
18.11 2009 05:00

Kan det virkelig være sånn at noen smykker seg med religiøsitet for å bli mer seksuelt attraktive?

Det trenger ikke være så langt unna sannheten, skal vi tro en ny amerikansk studie.

Den antyder at mennesker oppgir sterkere religiøse synspunkter hvis de samtidig blir eksponert for et attraktivt medlem av samme kjønn.

Forskerne tolker den økte religiøsiteten som en mulig strategi for å bedre de reproduktive sjansene sine i konkurransen med sexy rivaler.

- Vi tviler ikke på at det er mange grunner til at folk er religiøse, men funnene våre antyder at folk varierer i religiøsitet avhengig av partnermarkedet de er del av, sier forsker Yexin Jessica Li, som forsker på sosialpsykologi ved Arizona State University.

Religiøs vs promiskuøs 


 

- Vi tror at religiøs atferd er knyttet til flere forskjellige psykologiske mekanismer, men det er rimelig å tenke at en av funksjonene som religionen har, er å opprettholde og forsvare en ikke-promiskuøs, monogam livsstil.

- For denne livsstilen er et stort antall attraktive konkurrenter en trussel, sier psykologiprofessor Douglas Kenrick, også han fra Arizona State, til nettmagasinet LiveScience.

Forskerne baserer analysene sine på en studie, der de lot 269 collegestudenter få se på flere vakre menneskers profiler på en datingnettside, og fortalte dem at disse var nettflørtende medstudenter.

Deretter skulle forsøkspersonene karakterisere disse uttalelsene på en skala fra         1 til 10:

  • ”Jeg tror på Gud”
  • ”Vi hadde hatt godt av at religion spilte en større rolle i livene våre”
  • ”Religiøs tro er viktig for meg i mine daglige avgjørelser”

Både de mannlige og de kvinnelige studentene som hadde sett på vakre nettdatere av samme kjønn, viste en høyere grad av religiøsitet enn de som hadde sett på bilder av det motsatte kjønn.

Ser på religion på ny måte

- Vi presenterer en ny måte å se religion på, som en strategi for å forbedre oppnåelsen av evolusjonsmessige mål. Dette åpner opp for en spennende ny forskning som kan utforske koblingen mellom religion og evolusjon, sier Li til LiveScience.

Forskernes tanke er at religion kanskje ikke bare handler om et gudsforhold, men at menneskene kanskje finner måter å være på, som kan være gunstig for dem i kampen om å finne en partner.

Forskerne har flere alternative tolkninger av hvorfor mange av forsøkspersonene reagerte med religiøs blomstring da de ble konfrontert med attraktive konkurrenter.

En av hypotese er at et menneske som kommer inn i et sjekkemarked, kanskje velger en strategi som mange religioner forfekter - det monogame, ikke-promiskuøse idealet, istedet for den løsslupne stilen. 

Dette fordi de antar at andre vil utkonkurrere dem på trynefaktoren. I hvilken grad av bevisshet dette gjøres, sier ikke forskerne. 

Religiøsitet viktig for mange unge nordmenn

Mona-Iren Hauge, forsker i psykologi ved Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress, tror studien kan ha relevans også i Norge, selv om religiøsiteten ikke står like sterk her i landet, som i USA.

- Religion er dimensjon som også mange unge mennesker i Norge vektlegger når de velger partner.

- Dette kommer for eksempel til uttrykk ved at mulig partner og ektefelle ikke skal ha hatt sex før de gifter seg - eller at de ikke skal ha hatt sex med ’for mange’ – for å bli betraktet som aktuell, sier Hauge.

Hun tror at en styrket religiøs framtoning i på sjekkemarkedet blant annet kan fungere som en måte å skille seg ut fra mengden og finne sin egen rolle i situasjonen.

- Man kan kanskje se det som en måte å posisjonere seg og markere seg på, og gjøre seg selv tydelig i forhold til hvem man selv er som partner og hvem av kandidatene som er aktuelle for en selv, sier hun.

Like viktig med sosial klasse

- Å gjøre seg selv tydelig som en religiøs person i henhold til ens religion kan være en måte å finne en partner som ’matcher’. Av den grunn finnes det også egne dating-tjenester som retter seg spesifikt mot for eksempel kristne og muslimer.

- Det er derfor ikke utenkelig at noen unge bruker religion til å profilere seg slik de antyder i denne studien.

Samtidig tror hun at det under norske forhold er andre identitetskategorier, som for eksempel sosial klasse, som blir vel så viktig når man skal finne sin rolle på sjekkemarkedet.

- I Norge er det færre unge som knytter seg til religion enn i USA, så sånn sett kan studien være overførbar til norske forhold, men kanskje ikke i samme grad, sier hun til forskning.no.

Svært religiøse vil kanskje ikke påvirkes

Forskerne bak studien legger til at de spesielt religiøse menneskene antakelig ikke ville endre sitt religiøse syn, uansett hvor attraktive konkurrentene måtte være.

Resultatene av en slik studie vil kunne variere fra religion til religion også, tror de, avhengig av hvilket syn religionen deres har på sex.

Et religiøst samfunn som det amerikanske, er kanskje ikke det letteste forum å komme med funn som sier at religiøsitet kan være en brikke i sjekkespillet.

- Vi tror den hardeste kritikken vi vil få for dette er en moralsk kritikk, sier Adam Cohen som er amanuensis ved Arizona State.

- Noen mennesker liker ikke å tenke på noe så personlig som religion som en parrestrategi, sier han.

Funnene presenteres i novemberutgaven av tidsskriftet Journal of Experimental Social Psychology.

(Saken ble oppdatert 18.11.09 kl.12:55)

Kilde:

Y. Li. Mating Competitors Increase Religious Beliefs. Journal of Experimental Social Psychology, 1.november 2009 

C. Choi. Romantic Rivalries Stir Religious Feelings. LiveScience, 16.november 2009
 

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Du må bruke ditt fulle navn. Vis regler

Regler for leserkommentarer på forskning.no:

  1. Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  2. Rasistiske og andre diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  3. Vi anbefaler at du skriver kort.
  4. forskning.no har redaktøraransvar for alt som publiseres, men den enkelte kommentator er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  5. Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  6. Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
  7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.
  8. Du må bruke fullt navn. Anonyme innlegg vil bli slettet.

Annonse

Emneord