Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Det antyder ny gjennomgang av studier.
Mens enkelte tidligere resultater har vist negative effekter av å tenke på døden, rapporterer nå forskere fra University of Missouri et ganske annet helhetsbilde.
De bringer rett og slett en oppløftende analyse av å fundere rundt den mørke erkjennelsen av forgjengelighet; memento mori, husk at du skal dø.
Folk blir mindre krigerske, mer hjelpsomme og altruistiske - og tar bedre avgjørelse om egen helse, oppsummerer forskerne.
Noen resultater viser for eksempel økt inspirasjon til å trene mer, andre antyder mer bruk av solkrem og mindre røyking.
- Stadfeste positive sider ved verden
En annen konsekvens av å huske på at vi skal dø, er sannsynligvis at også en del samlivsprosjekter unngår havari.
Forskerne har i sin analyse tatt utgangspunkt i hvordan folk forholder seg til døden etter terrorangrep. I tillegg har de utforsket konsekvenser av å være nære vitner til død.
Et resultat som trekkes fram, viser at skilsmisseratene gikk ned i kommunene rundt Oklahoma City etter terrorbomben som kostet nær 170 menneskeliv i 1995.
- Den positive reaksjonen på oppmerksomhet om døden er at man prøver å stadfeste at verden har positive sider, sier førsteforfatter på studien, doktorgradsstudenten Ken Vail i en pressemeldning.
- Negativt fokus
Etter nettopp store katastrofer, som terrorangrepene mot USA 11. september 2001, og Oklahoma-bomben, har folks frykt og oppmerksomhet om døden ikke bare hatt negative effekter, men også positive, påpeker forskerne.
- Både medier og forskere har en tendens til å fokusere på de negative menneskelige reaksjonene etter slike terrorhandlinger, slik som vold og diskriminering av muslimer.
- Samtidig viser studier at folk uttrykker høyere grad av takknemlighet, håp, hjelpsomhet og lederskap etter 9/11, sier Vail.
Overrasket
Professor Jamie Arndt sier at forskerteamet ble overrasket over alle de positive effektene av å være bevisst på egen dødelighet.
Også disse forskerne har vel fått med seg det noe klisjépregete mottoet ”se alltid lyst på livet”.
- Det ser ut til at folk i like stor grad klarer å gjøre det motsatte; Always look on the bright side of death, som det heter i Monty Python-sangen.
Annonse
Referanse:
When Death is Good for Life: Considering the Positive Trajectories of Terror Management. Personality and Social Psychology Review, april 2012. Sammendrag her.