En demonstrant etter terrorangrepet i Madrid i 2004. Hvordan påvirket terrorangrepet valget i Spania like etter, og hvordan kan forskerne finne ut av det?

Når du går deg vill i årsak-virkning: Del 3

Hvordan kan ulike eksperimenter hjelpe oss med å finne ut om terrorisme påvirker de politiske valgene våre, om mer politifolk gjør at vi får mindre kriminalitet, hvorvidt lange fengselsstraffer funker og om røyking er skadelig for helsen vår?

22.1 2017 04:00

Dette er del tre av fire i en miniserie der  samfunnsviterne Lars Erik Berntzen og Jonas Dræge Bergan i Politikk og Røvere diskuterer kausalitet, altså årsak-virkning-sammenhenger. I første del snakket de om alle fallgruvene, og i andre del tok de for oss eksperiment som en løsning. Men, noen ganger er det umulig eller fullstendig uetisk å utføre eksperimenter. Ta for eksempel terrorisme og hvordan det påvirker oss.

Vi kan ikke dra rundt og bombe tilfeldige personer – andre kluter må til. I denne episoden tar vi for oss tre av disse: forskjell-i-forskjeller, instrumentelle variabler og regresjonsbrudd.

Vi viser hvordan disse teknikkene kan hjelpe oss med å avklare hvilken påvirkning terrorisme faktisk har på våre politiske valg, om mer politifolk gjør at vi får mindre kriminalitet, hvorvidt lange fengselsstraffer funker og om røyking virkelig er skadelig for helsen vår.

Her finner du podcasten på iTunes.

Norsk forsker forklarer hvorfor Marine Le Pen har blitt så populær blant det franske folk.

– De trenger å vite at de fremdeles er elsket og regnet med, også slik de er nå, sier forsker.

Nasjonal kompetansetjeneste for kvinnehelse

Etter overgangsalderen lever kvinner som skiller seg et sunnere liv enn de som blir i ekteskapet sitt.

Kinas økonomiske vekst har utelukkende vært til fordel for Norge, hevder flere eksperter på området. Nå viser en ny studie at lavt utdannede arbeidere taper på handel med Kina.

En nesten tusen år gammel lekebåt dukket opp i en brønn under en arkeologisk utgravning ved Trondheim i fjor. Bli med på en tidsreise tilbake til vikingtiden.

Millioner av dødsfall i verden kunne ha vært unngått hvert år, hvis folk hadde spist store mengder frukt og grønt, viser en ny, omfattende studie. Og man bør kanskje spise enda mer enn dagens anbefalinger om «fem om dagen» for å få størst effekt.

Internasjonalt orienterte institutter kommer svært godt ut, mens de regionale publiserer minst vitenskapelig. Det viser en evaluering av de 22 samfunnsvitenskapelige forskningsinstituttene i Norge.

Er det arv eller miljø som former hvem vi er som mennesker? For å finne ut det, ser forskerne på tvillinger.