Topp ti nye arter

En lang igle ble oppdaget i nesen til en jente i Peru, og en flat fisk som hopper på havbunnen ble funnet i oljesølområdet i Mexicogolfen. Møt topp ti nye arter for 2010.

Hvert år velger International Institute for Species Exploration (ISE) ved Arizona State University i USA ut en liste med 10 spennende nye arter som har blitt vitenskapelig beskrevet.

Lista for 2010 er nå offentliggjort, og inkluderer bakterier som spiser opp Titanic, sopp som vokser under vann, kakerlakker som hopper like bra som gresshopper og edderkopper som lager enorme spinn.

10 millioner gjenstår

- Samtidig som astronomer leter etter jordlignende planeter i det synlige rommet, er taksonomene travelt opptatt med å utforske livsformene på den mest jordlignende planeten av dem alle, vår egen, sier Quentin Wheeler, entomolog og direktør for ISE.

- Den eneste måten å aspirere til bærekraftig biodiversitet på, er å først lære hva slags arter som eksisterer, sier han.

- Vårt beste anslag er at alle arter oppdaget representerer mindre enn 20 prosent av alle typene planter og dyr som bor på planeten jorda.

- Et rimelig estimat er at 10 millioner arter gjenstår å beskrive, navngi og klassifisere før diversiteten og kompleksiteten til biosfæren er forstått, sier Wheeler i en pressemelding.

Forteller en historie om planeten

Det er en internasjonal komité med taksonomer som foretar utvelgelsen av de topp 10 nye artene, etter de kriteriene de finner best. Det er mulig å nominere arter til neste liste på nettsiden til instituttet.

- Hver av disse fantastiske artene forteller en historie om planeten vår. De er en bit i puslespillet som hjelper oss med å forstå hvordan alle komponentene i livet på jorda jobber sammen, sier Mary Liz Jameson fra Wichita State University, som har ledet komiteen.

Tanken bak kåringen er å skape oppmerksomhet rundt klodens store biodiversitet og alle artene som forskerne ikke har oppdaget enda.

International Institute for Species Exploration: Top 10 New Species - 2011