Bakgrunn: NanoSkopet

Tenk hvis du hadde et mikroskop så kraftig at du kunne se atomene - et nanoskop! Tenk hvis du hadde små armer og kunne bygge med atomene som legoklosser! NanoSkopet er 20 prosent drøm og 80 prosent virkelighet, en reise ned i det aller minste, der forskerne bygger nye superstoffer.

- eller last ned for å kjøre lokalt uten Internett-tilgang!

Windows-versjon (13,6 Mb)
MacOSX-versjon (19,1 Mb)

Nedlasting bare for privat bruk eller undervisningsformål. For annet bruk: Kontakt Forskning.no!

En reise ned i det aller minste

Tenk om du kunne lage ørsmå roboter som kunne svømme inn i syke celler og reparere dem. Skummelt eller supert? Begge deler!

Nanoboter er framtidsmusikk, men allerede i 1997 laget forskerne en gitar som bare kan sees i elektronmikroskop - og den spiller!

Andre forskere strever med å framstille framtidas superstoff - nanorør. 100 ganger sterkere og fire ganger lettere enn stål - et materiale for framtidas romskip og datamaskiner. Dette er nanoteknologi - kunsten å bygge med atomer.

NanoSkopet er et framtidslaboratorium der du selv kan teste ut nanoteknologien. Her er det mye godsaker: Spill, filmer, quiz og fakta.

Prøv å bygge nanotuber, eller styr den lille nano-roboten som skal sette sammen atomer til bokstaver. Du samler hele tida poeng og kan konkurrere om en plass på æreslista. Lykke til!

Støtter ikke nettleseren din Shockwave?

Du kan også se alle filmene fra Nanoskopet i denne Youtube-spillelisten: