Stripete blomster lar humla suse

Humler og hageplanten løvemunn har utviklet seg i skjønn forening. Humlene liker røde og stripete blomster best.
22.11 2010 05:00

Hageplanten løvemunn har utviklet seg i nært samspill med humler. Insektene kan spille en viktig rolle i økosystemet i og rundt hagen din. Vil du være snill med humlene, er rød eller stripete løvemunn best. (Foto: John Innes Centre, UK)

Når nettene blir lange og kulda setter inn kan det være trivelig å planlegge hva du skal plante ut i hagen eller verandakassa til våren.

Da kan du også skjenke humlene en tanke.

Om du planlegger å plante løvemunn kan du ha glede av ny forskning som gir svar på hvordan blomsten har utviklet seg og hvilke løvemunner humlene liker best.

Tilpasset

Løvemunn (Antirrhinum) har utviklet seg i samspill med insekter, som står for den viktige bestøvningen. Hos løvemunn er den karakteristiske lukkede formen på kronbladene tilpasset bestøvning fra humler.

Noen ganger kan det nemlig være greit å være litt tung. Humlen er kanskje ikke så elegant som andre summende skapninger. Men når den lander på en løvemunn åpner den blomsten med sin egen vekt.

Dermed kan den kan kravle inn til det indre av blomsten der den finner nektar og pollen.

Forskere ved det britiske John Innes Centre (JIC) har sammen med kollegaer i New Zealand studert samspill mellom insektene og evolusjonen hos plantene, og blant annet sett på hvilke farger humlene liker best.

- Mutasjoner i løvemunn har gitt markerte åreformede mønstre i blomsten, sier professor Cathie Martin ved JIC i en video laget ved forskningssenteret.

Professor Cathie Martin i prøvefeltet med fargerike blomster. (Foto: John Innes Centre, UK)

- Landingslys

Hun sier at striper som følger årene i kronbladene fungerer som landingslys for humlene og trekker dem til seg.

Hvite blomster med rosa ”landingslys” er en nesten uslåelig kombinasjon.

Stripene representerer et visuelt kart for humlene. Den fører dem til “landingsplattformen” og inngangen inn til blomsten, forteller forskeren.

Striper og rødt

Forskerne har gjennomført feltforsøk med ulike fargevarianter og sett hvor humlene suser hyppigst. Striper er det humlene liker best.

Det eneste de tiltrekkes like mye av, er helt røde løvemunn.

- Humlene liker blomstene med dyp rødfarge mye bedre enn hvite, elfenbensfargede eller rosa varianter. I en sammenligning mellom dyprød og stripete fant vi ingen stor forskjell, sier Martin.

Humler kan spille en viktig rolle i økosystemet i og rundt hagen din. Steller du pent med dem, kan du få det grønnere rundt deg.

Gener

Studien har identifisert gener som styrer fargemønsteret hos løvemunn, og hvordan ulike signaler bestemmer hvordan disse kommer til uttrykk som fargepigmenter i kornbladene.

Forskerne fant at de ytre faktorene som har styrt utvelgelsen av genene har vært aktive langt tilbake i plantens evolusjon.

Små endringer som skyldes individuelle endringer i gener kan få stor betydning for hvilken planter insektene velger å komme tilbake til ofte.

- Sammensatte fargemønstre som prikker og striper er vanlige i naturen, men måten de formes på vet vi ikke nok om, sier en av medforfatterne, Kathy Schwinn fra New Zealand Institute for Plant & Food Research, i en pressemelding.

Britiske forskere har gjort løvemunn til en modellart som kan gi ny kunnskap om genetikk hos planter. (Foto: John Innes Centre, UK)

Også lukt

Professor Odd Arne Rognli ved Universitetet for miljø- og biovitenskap sier at løvemunn er en plante som er mye brukt i forskning på gener hos planter. Ikke minst ved det britiske forskningssenteret som står bak denne studien.

Rognli sier at det også kan være annet enn form og farge på plantene som kan avgjøre suksess med å tiltrekke seg insekter.

- Det kan være andre faktorer, som duftstoffer, som også spiller en rolle, sier han.

Mennesker og planter har mye til felles når det gjelder grunnleggende problemstillinger rundt gener og evolusjon.

I andre studier publisert tidligere i høst har forskere fra John Innes Centre også identifisert gener som styrer utformingen av kronbladene hos løvemunn.

Yongjin Shang, Julien Venail, Steve Mackay, Paul C. Bailey, Kathy E. Schwinn, Paula E. Jameson, Cathie R. Martin og Kevin M. Davies: “The molecular basis for venation patterning of pigmentation and its effect on pollinator attraction in flowers of Antirrhinum”, New Phytologist, online 12. oktober 2010. Se sammendrag.

Selskapet kan skyve svakstilte ut av utleiemarkedet, men også skape nye turistmål. Nå skal forskere finne ut hvilke konsekvenser Airbnb får i Norge.

Dermed er tallet oppe i 61. Men fortsatt er det mye som gjenstår for å forstå autismediagnosen.

Forskere har mange metoder for å visualisere det de driver med. Wellcome image awards viser frem noe av det ypperste.