B-menneskegenet er funnet

Her kommer det endelige beviset for at B-mennesker ikke bare er late. Nå har forskerne nemlig funnet et gen som stiller den biologiske vekkeklokka på sent eller tidlig.

Vanskelig å få poden ut av dynene? Da er det meget mulig at han er utstyrt med den korte versjonen av Per3-genet. Genet finnes nemlig i to lengder, og nå har engelske forskere funnet ut at kortversjonen er langt vanligere hos B-mennesker enn hos A-mennesker.

Dette er første gang noen har klart å finne en sammenheng mellom visse gener og tidspunktet folk liker å stå opp.

- Vi fant altså ut at det korte genet var mye mer utbredt hos utpregede B-mennesker, sier Dr Simon Archer fra University of Surrey, og enda vanligere hos mennesker med forsinket søvnfasesyndrom. Det er en sykdom hvor pasientene ikke får sove før langt på natt, og ikke klarer å stå opp om morgenen.

- Kanskje folk en dag kan velge livsstil ut fra hva slags gener for biologisk klokke de har?, spekulerer et annet medlem av forskerteamet.

Men det må i så fall bli en gang i framtida. Forskerne har bare funnet det første av minst ti forskjellige gener som bestemmer hvordan den biologiske klokka di tikker. Og det er summen av alle disse som gjør deg til A-menneske eller B-menneske.

Sjekk ut Vårt innebygde urverk for mer informasjon om hvordan den biologiske klokka virker.

University of Surrey