Slik liker vi at kvinner danser

Mest mulig hoftesving kombinert med asymmetriske bevegelser med bein og armer.

9.2 2017 15:23

Mens noen forskere prøver å danse doktorgraden sin, liker noen forskere heller å se på at andre danser.

En britisk forskergruppe filmet 39 kvinner mens de (kvinnene altså) danset til en enkel trommerytme.

Den levende dansene ble forvandlet til ansiktsløse avatarer som et dommerpanel, bestående av 57 menn og 143 kvinner, skulle gi karakterer til.

– Dans er en universell menneskelig atferd som særlig er observert sammenheng med beiling, og som gir informasjon som kan være nyttig for potensielle partnere, skriver forskerne for å sette dansen inn i en større sammenheng.

Ingen pupper – ingen lår

Kvinnenes øyne, neser, munner og hår ble anonymisert før domfellelsen. Det samme ble pupper, lår og rumper. Ingenting skulle ta fokus bort fra selve bevegelsen.

Videoen i toppen av artikkelen viser avataren til en av kvinnene som fikk god karakter.

Hoftebevegelsene viste seg å være veldig viktige da forskerne etterpå koblet sammen karakterer og bevegelser. Det var også en fordel med asymmetriske bevegelser med beina og til en viss grad med armene fra albuen og ned.

– Hoftesving kan være en ettertrykkelig feminin egenskap. Evnen til å flytte lemmene uavhengig av hverandre kan være et bevis på god motorikk, skriver forskerne.

Under kan du se video av en av danserne som fikk dårlig karakterer. (Video: Northumbria University)

Menn må bruke overkroppen

Tidligere har den samme forskergruppa prøvd å finne ut hva som kjennetegner god mannedans.

Videoen under (gjengitt med tillatelse fra Northumbria University og The Royal Society) viser et eksempel på hva de 35 kvinnelige dommerne satte mest pris på.

Denne studien har forskning.no skrevet om tidligere (les mer her: Dans som damene liker), og da oppsummerte vi det slik:

«Generelt hjelper det nok å ha ørlite rytmesans, men stikkord for å nærme seg Travolta-status er varierte bevegelser i overkroppen og faktisk også hode og hals. Pluss deler av armen. Da begynner kvinnene å fatte interesse.»

Til slutt det aller morsomste: Dårlig mannedans! (Igjen med tillatelse fra Northumbria University og The Royal Society)

Kristofor McCarty mfl: Optimal asymmetry and other motion parameters that characterise high-quality female dance. Scientific Reports, februar 2017, doi: 10.1038/srep42435.

Nick Neave mfl: Male dance moves that catch a woman’s eye. Biology Letters, september 2010, doi: 10.1098/rsbl.2010.0619.