null (Foto: Microstock)

Kjenner både chili og kulde

En av kroppens kuldesensorer reagerer like godt på kald luft som på het pepper.

Man skulle ikke tro kraftig sennep og brennende wasabi har mye til felles med kjølige temperaturer, men en nyoppdaget proteinreseptor reagerer på alle.

Reseptoren TRPA1, eller Transient receptor potential channel, undergruppe A, medlem 1, reagerer ikke bare på sennep, hvitløk og wasabi, men også på temperaturer under 20°C, viser funn fra svenske og tyske forskere.

Det kan hjelpe forskerne til å finne nye legemidler og behandlinger for de som er overfølsomme for kulde.

Kuldefølsomhet som bivirkning

- Det er svært vanlig med slike problemer hos pasienter med kroniske smerter eller sykdommer som påvirker nervesystemet, som for eksempel diabetes, forklarer Edward Högestätt, professor i klinisk farmakologi ved Lunds universitet, i en pressemelding.

- Selv pasienter som behandles med cellegift kan bli overfølsomme mot kulde som en bivirkning av medisineringen. Ubehag og smerter kan begynne allerede ved svak kjølighet innen det temperaturspennet som vi vet senneps- og hvitløksreseptoren reagerer på.

Den tredje temperatur-reseptoren

Högestätt og andre forskere fra Lunds universitet samarbeidet med tyske kolleger i undersøkelsen, der TRPA1 ble fremstilt og injisert i en syntetisk cellemembran så man kunne studere stimulireaksjoner i detalj.

Til tross for at en rekke TRP-proteiner har vært foreslått som temperatur-reseptorer, har forskning til nå bare avdekket to - mentolreseptoren (TRPM8) og chilipepper-reseptoren (TRPV1). Med denne tredje oppdagelsen har man skaffet ny viten om hvordan kroppen reagerer på ulike temperaturer.

Sensorer dekker behagelig og ubehagelig kulde

- Vi vet allerede at chilipepper-reseptoren ikke bare reagerer på chilipepper, men også på temperaturer over 42 °C med samme reaksjon som når man brenner seg på en flamme. Mentolreseptoren reagerer ved temperaturer lavere enn 28 °C, som oppleves som svalt kjølende, forteller Peter Zygmunt, professor i farmakologi ved Lunds universitet.

- Dette viser at pattedyr har minst to kuldesensorer som tilsammen dekker behagelige (TRPM8) og ubehagelige (TRPA1) kuldetemperaturer, fastslår forskerne i rapporten.

- Våre funn bidrar til forståelsen av hvordan temperatursansen er arrangert og dens rolle i smertereaksjon knyttet til kuldefølsomhet.

Legemiddelindustrien arbeider med å utvikle nye medikamenter som blokkerer TRPA1, for å forhindre smerter, kløe eller reaksjon mot kjemiske stoffer i lutfveiene. Men nedsatt kuldefølsomhet kan forhåpentlig også bli en mulig effekt av disse legemidlene, håper forskerne.

Lavanya Moparthi m.fl, Human TRPA1 is intrinsically cold- and chemosensitive with and without its N-terminal ankyrin repeat domain, Proceedings of the National Academy of Sciences, oktober 2014, sammendrag