Forskere har undersøkt genene til over 6000 mennesker og funnet en rekke ulike gener som styrer ulike egenskaper ved håret vårt. Her ser du Salma Hayek som spiller Frida Kahlo i filmen Frida. (Foto: Miramax)

Genet for monobryn er funnet

For første gang har forskere funnet en rekke gener som styrer hårveksten på hodet og ansiktet. Til og med et eget gen som bestemmer om barnet ditt får sammenvokste øyenbryn.

Slik ble studien gjort

Teamet samlet og analysert DNA-prøver fra 6300 frivillige fra et utvalg rekruttert i Brasil, Colombia, Chile, Mexico og Peru. 45 prosent var menn og 55 prosent kvinner. Denne gruppen inkluderte individer av blandet europeisk (48 prosent), innfødte amerikanere (46 prosent) og afrikansk (6 prosent) herkomst, noe som gir stor variasjon i utseendet på hodehåret.

Både menn og kvinner ble vurdert når det gjaldt hårfarge, skallethet og grått hår, men bare menn ble testet for skjegg, monoøyenbryn og øyenbrynstykkelse.

Disse ble deretter kontrollert mot eksisterende databaser av ulike befolkningsgrupper.

Forskere har analysert over 6000 frivillige kvinner og menn med opphav i Latin-Amerika. Da fant de ikke bare genene som styrer om du får flommende kaskader av krøller eller glatt, pistrete hår.

Men de fant også genene som bestemmer hvor tynne, tykke eller buskete øyenbrynene dine vil bli. Og om sønnen din vil få tykt skjegg eller glisne fjon, eller etter hvert vil komme til å miste alt håret på hodet.

Kan få stor betydning

Forskere har lenge visst at gener er involvert i om man blir skallet eller hvilken hårfarge man får.

– Men det er første gang et eget gen som gjør at man får grå hår er identifisert hos mennesker, sier doktor Kaustubh Adhikari ved University College i London, en av forskerne bak studien, i en pressemelding.

Han forklarer at funnene bare var mulig fordi de analyserte en mangfoldig smeltedigel av mennesker. Noe lignende har ikke blitt gjort før i så stor skala.

Ifølge forskerne kan funnene få store følger både rettsmedisinsk og kosmetisk.

Grå hår over natten

Det sies at noen kan få grått hår over natten om de har opplevd noe oppskakende. Men genfunnet slår nå fast at det er en sannhet med modifikasjoner.

Funnet av genet som gir grått hår, bekrefter at gråstenk i håret ikke bare avhenger av miljø. Er du riktig heldig, så kan du altså bevare hårfargen livet ut.

Genet som heter IRF4 er kjent for å påvirke hvilken hårfarge du får.

Oversikt over alle genene forskerne fant, som styrer ulike former for hår på hodet og hårvekst i ansiktet. (Foto: (Illustrasjon: Nature))

Dette genet regulerer produksjon og lagring av melanin, pigmentet som bestemmer både hudfargen, hårfargen og øyenfargen vår.

Men det er første gang det er koblet med at håret blir grått. Gråfargen skyldes fravær av melanin i håret.

Et skritt nærmere å blokkere grått hår

Forskerne mener dette funnet kan være første skritt til å utvikle kosmetiske applikasjoner som endrer utseendet på håret som vokser i hårsekken. I beste fall kan de i fremtiden bremse eller blokkere prosessen som gjør at håret blir grått.

Disse funnene vil øke vår kunnskap om hvordan gener påvirker måten vi ser ut, og kan være utgangspunkt for rettsmedisinske og kosmetiske nyvinninger, hevder forskerne.

Forskerne fant også genet som påvirker om håret blir krøllete.

Seksuell utvelgelse

Forskerne fant også andre gener som bestemmer hårets utseende. Funnet av disse genene gir et innblikk i hva som gir håret tykkelse og form.

De fant  også gener som avgjør hvor tykk skjeggveksten blir. Så hvis du syns skjeggveksten er glissen, er det altså ikke miljøet men genene som har skylden.

Og de fant to ulike gener som styrer øynebrynene. Et for tykkelse og et annet for sammenvokste øyenbryn, eller monobryn.

Det har lenge vært spekulert i om hårets funksjoner har blitt påvirket av naturlig eller seksuell utvelgelse. Forskerne mener disse funnene bekrefter den teorien.

– Det er usannsynlig at skjebnen har frembragt grått hår eller tykke øyenbryn alene. Men den har nok spilt sammen med mange andre faktorer som vi ennå ikke har isolert, sier Adhikari i pressemeldingen.

Rettsmedisinsk

Funnene kan bidra til å utvikle rettsmedisinske DNA-teknikker som kan bygge visuelle profiler basert på en persons genetiske kart, mener forskerne.

Som hvis man finner et lik som har ligget så lenge at kjennetegn som hårfarge eller lignende er borte. Ved å analysere genmaterialet kan man finne ut hvordan personen så ut.

Forskningen på dette feltet har tidligere brukt prøver fra mennesker med europeisk avstamming, men de nye resultatene kan bidra til rettsmedisinske rekonstruksjoner i land i Latin-Amerika og Øst- Asia.

Kaustubh Adhikari, Tania Fontanil mf: A genome-wide association scan in admixed Latin Americans identifies loci influencing facial and scalp hair features. Nature Communications. 1. mars. 2016. DOI: 10.1038/ncomms10815.