Hodeskallen med navnet Kranium 17 har to dype hull over det venstre øyet. Mord, mener forskere. ( Foto: Javier Trueba, Madrid Scientific Films)

Verdens aller første mord

En 430 000 år gammel hodeskalle avslører det aller første kjente drapet i menneskets historie.

Dypt inne i et underjordisk hulesystem i Spania ligger Sima de los Huesos, eller Knokkelgropen på norsk.

Her har arkeologer de siste tjue årene funnet bein fra minst 28 fortidsmennesker, som levde for rundt 430 000 år siden.

Og nå mener en gruppe forskere at de har funnet bevis for det første drapet i menneskets historie.

To dype hull

Hodeskallen har fått navnet Kranium 17 og er satt sammen av 52 biter.

På bildet ser du at det er to dype hull over det venstre øyet.

Drept av to slag fra ett våpen, mener forskerne, som kommer fra universiteter i Spania, USA, Kina og Frankrike.

De har analysert skadene på hodeskallen med teknikker som vanligvis brukes i rettsmedisin.

Plasseringen av hullene og hvordan bruddet i skallen ser ut, gjør forskerne sikre på at dette er skader som er påført med vilje.

Skadene ville sett annerledes ut hvis personen ved et uhell hadde falt ned i sjakten og slått seg.

Det var meningen å drepe, for det var ikke bare ett slag, men to som begge ser ut til å ha vært dødelige.

Slik foreslår forskerne at hodeskallens eier og resten av de 28 fortidsmenneskene fra hulen så ut da de levde. Ut fra skjelettene å dømme har disse menneskene hatt trekk som både lignet på neandertalere og en annen og eldre type fortidsmennesker kjent som Homo heidelbergensis. (Foto: (Illustrasjon: Javier Trueba, MADRID SCIENTIFIC FILMS))

– Dette funnet viser at dødelig vold er en gammel menneskelig atferd, står det i den nye studien.

Mennesker har vært voldelige mot hverandre gjennom historien, men dette er det tidligste beviset på drap som er funnet.

Forskerne er ikke helt sikre på om drapsofferet fikk det siste, dødelige støtet mot hodet nede i hulen. Eller om han eller hun ble fraktet ned dit som lik.

Begravelse for 400 000 år siden

Her ser du hodeskallen i sin helhet. (Foto: Javier Trueba, Madrid Scientific Films)

For å komme inn i Sima de los Huesos som ligger ved byen Atapuerca nord i Spania, må du passere en nesten loddrett 13 meter lang sjakt.

Ingen vet sikkert hvordan fortidsmenneskene havnet der nede.

Forskerne bak den nye studien tror at Sima de los Huesos var en gravplass.

De mener det er sannsynlig at kroppene har blitt båret til toppen av sjakten av andre fortidsmennesker - og sluppet ned.

Dette stemmer med andre teorier om at Sima de los Huesos viser at menneskene svært tidlig hadde begravelser.

Hvorfor eieren av Kranium 17 ble drept forblir et mysterium.

Sala N. Arsuaga m.fl: Lethal Interpersonal Violence in the Middle Pleistocene. PLoS ONE, mai 2015. doi:10.1371/journal.pone.0126589