Dyr placebo virker best

Narrepiller virker bedre når vi tror de er dyre, antyder ny forskning. Nå må vi sette fokus på hvordan legens holdning kan forsterke virkningen av en behandling, mener forskere.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Placeboeffekten er jammen et forunderlig fenomen. Utallige undersøkelser har vist at bare troa på at vi får medisin kan få oss mennesker til å bli friskere.

- Placeboeffekten er en av de mest fascinerende, minst utnyttede kreftene i universet, sier atferdsøkonomen Dan Ariely fra Duke University.

Han har nettopp gjort et eksperiment for å undersøke om den antatte prisen på en narremedisin hadde noe å si for virkningen. Det hadde den. Dersom forsøkspersonene trodde pillen var dyr, virket den bedre.

- Leger vil gjerne tro at det er medisinen og ikke deres entusiasme overfor et spesielt legemiddel som gjør medikamentet effektivt, sier Ariely i ei pressemelding fra Duke University.

- Men nå må vi virkelig bekymre oss over nyansene i samspillet mellom pasienter og leger.

“Dyre” piller virket best

Ariely og kollegaer fra Massachusetts Institute of Technology hadde huket inn 82 studenter, som hadde gått med på å få små elektriske støt i hånden. Poenget var å vurdere hvor vondt det gjorde.

Forskerne gav to runder med elektriske støt, men før andre omgang fikk studentene utdelt noe de trodde var smertestillende piller.

Alle fikk i virkeligheten nøyaktig de samme, virkningsløse narrepillene, men studentene mottok ulik informasjon om “medisinen”.

Halvparten av forsøkspersonene fikk en brosjyre som fortalte at pillen var en nylig godkjent smertestillende tablett til den relativt stive sum av 2,5 dollar - omtrent 13 kroner - per stykke.

Resten av gruppa fikk vite at prisen på pillen de hadde fått var satt ned til 10 cent - rundt 50 øre. Informasjonen sa ingenting om grunnen til den lave prisen.

Entusiastiske leger

Det viste seg at 85 prosent av studentene som trodde de fikk dyr medisin, opplevde mindre smerte i andre omgang med elektriske støt. I lavprisgruppa var det bare 61 prosent som mente at medisinen virket.

Nå hører det med til historien at denne undersøkelsen er temmelig liten, og at vi ikke kan trekke noen bastante konklusjoner før vi har forsket mye mer på fenomenet, påpeker forskerne.

Men Ariely mener uansett at resultatene reiser viktige spørsmål:

Burde reseptbelagte medisiner komme i innpakninger som inneholder tegn på at de er effektive? undrer forskeren. Han mener at legen i det minste burde bruke egen entusiasme for medisinen som en del av behandlinga.

- De har et enormt potensial til å bruke slike kvalitetstegn for å gjøre behandlinga mer effektiv, avslutter han.

Referanse:

R. L. Waber, B. Shiv, Z. Carmon & D. Ariely, Commercial Features of Placebo and Therapeutic Efficacy, Journal of the American Medical Association, mars 2008, årgang 299, nr. 9, s. 1016-1017.

Powered by Labrador CMS