Ny teori om årsak til MS

Multippel sklerose har vært - og er - en sykdomsgåte. Og nå sår australske forskere tvil om sykdommen er forårsaket av kroppens immunceller som gyver løs på nervecellene.

Multippel sklerose (MS) kan skyldes et virus som får cellene som lager myelin, et isolerende lag rundt kroppens nerveceller i det sentrale nervesystemet, til å begå selvmord.

Det tror forskere fra University of Sydney som har obdusert hjernen til 12 pasienter etter at de døde av sykdommen.

Teorien får støtte fra amerikanske eksperter, og lege Kjell Morten Myhr ved Nasjonalt Kompetansesenter for Multippel Sklerose ved Haukeland Universitetssykehus, synes forskningen er viktig.

Obduksjoner

Etter å ha obdusert 12 MS-pasienter fant forskerne ingen tegn på at myelinet i hjernen var ødelagt i det hele tatt hos syv av dem, og de fant heller ikke tegn på betennelse.

Alle pasientene hadde imidlertid plakklignende sår i myelinet, som er typisk for MS.

Det er dette som får de australske forskerne til å tro at et virus som direkte går på de myelinproduserende cellene kan være årsaken til sykdommen.

Forskerne tror viruset får cellene som lager myelin til å begå selvmord, og at denne selvmordsbølgen fører til en ryddeaksjon fra immunforsvaret i kroppen.

Teorien støttes av at 30 prosent av cellene som produserer myelin var selvmordskandidater hos de pasientene som hadde sår eller arr i myelinet.

Selvmord i celler kalles apoptose, og er en normal prosess i cellene, hvor celledød inntreffer når en celle har utspilt sin rolle - den er programmert eller forutbestemt.

Kreft for eksempel er en tilstand hvor apoptose eller programmert celledød er ødelagt, sånn at cellene ikke dør, men deler seg i en vanvittig fart.

Klassisk teori

Den klassiske teorien om årsaken til MS er at en ytre faktor, som kan være et virus, kommer inn i kroppen blodbaner og forstyrrer immunforsvarets celler.

På grunn av denne forstyrrelsen går immunforsvarets celler til angrep på det beskyttende myelinet rundt nervecellene i sentralnervesystemet, og ødelegger det.

Får støtte

Amerikanske forskere sier til Science at de australske forskernes teori er ny og forfriskende, fordi fokuset innen MS-forskning i alt for høy grad har vært konsentrert rundt den autoimmune prosessen, der kroppens eget immunforsvar stikker kjepper i hjulene på de myelin-produserende cellene.

- Sykdomsforløpet (patologien) til MS kan ikke forklares ut i fra det vi hittil vet, sier cellebiolog Bruce Trapp ved Cleveleand Clinic Foundation.

Neuropatolog Moses Rodriguez fra Mayo Clinic i New York støtter de australske forskernes teori om at virus er de naturlige mistenkte som årsaken til sykdommen.

- Dette kan forklare hvorfor antivirusmedisinen interferon er en av de beste behandlingene mot MS, sier Rodriguez.

Viktig forskning

Lege Kjell Morten Myhr ved Nasjonalt Kompetansesenter for Multippel Sklerose ved Haukeland Universitetssykehus, mener det er viktig å finne andre mekanismer som kan være årsaken til MS, enn den klassiske teorien.

- Det nye med denne forskningen er at forskerne tror et virus direkte påvirker de myelinproduserende cellene. Tidligere forskning har for så vidt vært inne på tanken før, men ikke i den grad, sier Myhr.

Han poengterer imidlertid at seks av de syv pasientene som ble obdusert er ekstreme MS-pasienter, i den forstand at de døde veldig tidlig i sykdomsforløpet.

- Man kan tenke seg at de representerer en type MS-forløp, og på den måten se på MS som en sekkebetegnelse med undergrupper av relaterte sykdommer, sier Myhr.

Science