Hvorfor er fotball så populært?

Fotball-VM fyller mediene. Hvordan har fotball blitt en så til de grader folkesport?

Vi elsker at små nasjoner vinner over de større, som når Costa Rica slo Italia 20. juni. Her jubler Bryan Ruiz over målet mot Italia. (Foto: DPA / Scanpix)

Opprinnelsen

Fotball kan spores tilbake til tidlige middelalder, men det første nasjonale fotballforbundet ble stiftet i England i 1863.

Det var på de store engelske kostskolene spillet fikk sin stor utbredelse. Fotball ble betraktet som en viktig del av oppdragelsen fordi spillet fremmer egenskaper som selvbeherskelse og gruppelojalitet, og er en form for regulert kappestrid.

Kilde: Den Store Danske

I disse VM-tider er det fotballnyheter i alle medier. Men hvorfor får fotball  så mye oppmerksomhet i forhold til alle andre sportsgrener? spør en leser.

Svaret er ikke helt enkelt, sier førsteamanuensis i medievitenskap Kirsten Frandsen fra Aarhus Universitet. Hun har forsket på og skrevet bøker om idrett i media.

– Allerede på 1950-tallet, da fjernsynet ble vanlig, trakk fotball flest seere. Fotball fikk folk til å investere i de dyre fjernsynsapparatene og til se mer på TV.

– EM og VM i fotball gikk på tider av året da det generelt var få seere, og sporten måtte derfor ikke konkurrere med annet populært innhold. Det gjorde at TV-kanalene begynte å sende mer fotball, sier Frandsen.

Fotball passer allmennkringkastere

De store tv-kanalene viser ikke fotball bare for å trekke seere. Allmennkringkastere vil også skape opplevelser som kan samle befolkningen, mener Frandsen.

De som ser fotball, er et bredt utsnitt av alle samfunnslag, folk med høy og lav utdanning, unge og gamle. Fotball er et lim som er med på å holde samfunnet sammen, sier Frandsen.

Fotball er en idrett som når ut i alle samfunnslag, mener Laila Ottesen, førsteamanuensis i idrettssosiologi ved Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet.

– Fotball er noe folk fra alle lag kan diskutere. Sporten kan skape relasjoner mellom folk som ellers ikke har så mye til felles. Samtidig er det en stor del av kulturen vår, sier Ottesen.

- Kampene gir rett og slett gode og spennende historier som kan fortelles og forstås på tvers av språk og kulturer, mener hun.

Høy intensitet

Men fotball var allerede populært da fjernsynet ble introdusert.

– Spillet bølger frem og tilbake med masse små dueller mellom spillerne, og det er mange scoringsforsøk. Det skaper en høy spenningskurve. Samtidig er det en sport med mange overraskelser, og hvor små nasjoner noen ganger vinner over de store. Uforutsigbarheten gjør det spennende, sier Ottesen.

Vi kan forstå spillet umiddelbart uten å kjenne reglene. Det er to mål og to lag med forskjellige farger.

Men fotball har også en masse underliggende taktikk og regler som gjør at du kan fordype deg i detaljene om du vil.

- Det er altså mange faktorer som gjør at fotball har blitt så populært, sier Laila Ottesen.

Det er  ikke bare sporten i seg selv som skaper interessen. Media og kulturen vår er også med på å skape og forsterke interessen.

Jo større interesse for fotball, jo mer tid setter media av, som igjen fører til større påvirkning på individene og kulturen, mener både Ottesen og Frandsen.

Kvinner holdes utenfor

Fotball fanger imidlertid ikke alle – kvinner har ikke den samme interessen som menn, viser undersøkelser.

Og det kan være årsaken til at vi likevel må vurdere om fotball skal få så mye sendetid, mener Frandsen.

– Kvinner er mindre interessert i fotball, og det gjør at de er mindre representerte som seere. Allmennkringkasterne kan ikke sende programmer som bare interesserer den ene halvparten av befolkningen. Det er i hvert fall verdt en diskusjon, sier Frandsen.

© Videnskab.dk. Oversatt av Lars Nygaard for forskning.no.

Powered by Labrador CMS