Både tomater, gulrøtter og paprika er grønnsaker med lite FODMAP-er, og er bra for de med irritabel tarm, ifølge ny studie.

Dette hjelper mot irritabel tarm

Mennesker med IBS blir bedre av å unngå blant annet bønner, linser, løk og blomkål, viser en ny undersøkelse.

25.5 2016 04:00

Irritabel tarm kan ikke kureres. Men for få år siden begynte det å dukke opp forskning som pekte mot at pasientene kunne bli bedre ved å unngå visse stoffer i maten – såkalte FODMAP-er.

Flere studier viser at pasientene blir bedre ved å spise en kost som er lav på FODMAP-er. Men forskningsfeltet er fortsatt nytt. Og det kan være vanskelig å gjøre skikkelige studier av kosthold og sykdom.

I 2015 advarte en gruppe ukjente forfattere om at det fortsatt er lite dokumentasjon rundt virkningen av lav-FODMAP-dietten, i en artikkel i tidsskriftet Drugs and Therapeutics Bulletin

Nå kommer imidlertid enda en studie som peker mot at mange kan få hjelp av å spise mat med lite FODMAP-er. Resultatene ble presentert på kjempekonferansen Digestive Disease Week.

Ble bedre

Det er Shanti Eswaran ved University of Michigan og kollegaene hennes som har gjort en test med rundt 90 forsøkspersoner med irritabel tarm og diaré.

Deltagerne ble delt i to grupper, som begge skulle holde seg til spesielle dietter. Den ene gruppa ble instruert til å spise en lav-FODMAP-diett, mens den andre spiste en kost basert på vanlige kostholdsråd.

Resultatene viste at lav-FODMAP-gruppa hadde vesentlig færre mageplager enn kontrollgruppa. Livskvaliteten og søvnkvaliteten ble bedre og færre opplevde at IBS hemmet dem i arbeidet.

Det er imidlertid mye som gjenstår når det gjelder forskning på mat og irritabel tarm.

Vi vet for eksempel ikke særlig mye om mekanismene som gjør at noen mennesker reagerer på FODMAP-er, mens andre ikke gjør det.

I tillegg er det heller ikke alle med IBS som blir bedre med dietten. Studiene som er gjort til nå kan tyde på at en firedel av pasientene ikke opplever noen bedring.

Referanse

Shanti L. Eswaran m. fl: A Low FODMAP Diet Improves Quality of Life, Reduces Activity Impairment, and Improves Sleep Quality in Patients With Irritable Bowel Syndrome and Diarrhea: Results From a U.S. Randomized, Controlled Trial. Gastroenterology. 2016. Doi: http://dx.doi.org/10.1016/S0016-5085(16)30665-5 Sammendrag.

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Du må bruke ditt fulle navn. Vis regler

Regler for leserkommentarer på forskning.no:

  1. Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  2. Rasistiske og andre diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  3. Vi anbefaler at du skriver kort.
  4. forskning.no har redaktøraransvar for alt som publiseres, men den enkelte kommentator er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  5. Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  6. Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
  7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.
  8. Du må bruke fullt navn. Anonyme innlegg vil bli slettet.

Annonse

FODMAP

FODMAP står for fermenterbare oligosakkarider, disakkarider, monosakkarider og polyoler. Felles for disse stoffene alle er at de er tungt fordøyelige karbohydrater som i liten grad tas opp av tynntarmen.

I denne gruppa stoffer finner vi:

  • Fruktose (fruktsukker), som finnes i honning og mange typer frukt
  • Fruktaner, som finnes i hvete, rug og løk
  • Galaktaner, som finnes i bønner og linser
  • Polyoler, som finnes i kunstige søtningsstoffer som ender på –og lignende
  • Laktose (melkesukker), som finnes i mange melkeprodukter

 

Eksempler på mat med mye FODMAP-er:
Hvete, rug, inulin (tilsetningsstoff i alt fra yoghurt til brød), høyfruktose maissirup, epler, pærer, aprikos, plommer, vannmelon og mange andre frukter, eplejuice, pærejuice, fruktsukker, honning, artisjokk, bønner, linser, blomkål, kål, løk, hvitløk, sukkererter, sopp, melkeprodukter med mye laktose, kunstige søtningsmidler som ender på –ol, som sorbitol og mannitol

Eksempler på mat med lite FODMAP-er:
Havre, bokhvete, ris, poteter, modne bananer, druer, jordbær, blåbær, sitrusfrukter, kiwi, vanlig bordsukker, gulrøtter, tomater, agurk, auberginer, salat, rød paprika, stagselleri, spinat, squash, gulost, smør, laktosereduserte melkeprodukter, kunstige søtningsmidler som ikke ender på –ol, for eksempel aspartam.