Derfor bør du spise sjokolade

Sjokolade er ikke lenger syndig. Forskere finner stadig nye grunner for å nyte mørk, deilig sjokolade, og vi har de vitenskapelige argumentene for å hive innpå.
29.4 2003 07:00

Et par biter av mørk fløyelsgodt reduserer for eksempel sjansene for blodpropp med 25 til 50 prosent, mener forskere fra University of Dundee.

De fôret frivillige forsøkskaniner med mørk, hvit eller melkesjokolade, og fant ut at den mørke varianten hindret blodplatene i å klistre seg sammen.

- Vi tror det er flavonoidene i sjokoladen som gjør susen, sier Dr Gwen Kennedy i en pressemelding, og anbefaler noen ruter sjokolade på lange flyturer.

Sterke bein

Mye tyder også på at sjokoladen kan hjelpe mot beinskjørhet, mener forskere fra Oklahoma State University. Godsakene inneholder nemlig polyfenoler, som har en finger med i spillet når kroppen vedlikeholder skjelettet.

- Kroppen river og bygger beinvev hele tida, sier Dr Brenda Smith ved Department of Nutritional Sciences. I barndommen bygges det mer enn det rives, men etter hvert balanseres prosessen, og når man blir gammel begynner man å miste beinvev.

Forskerne tror imidlertid at rivinga kan sakkes av polyfenolene, som kakaobønnene har i haug og dunge. Men det gjenstår nok en del arbeid før eldre damer får sjokolade på blå resept. Effekten går nemlig fort ut, og man trenger ikke være med i Mensa for å skjønne at det ikke er særlig smart å stappe i seg sjokolade hele dagen.

Friskt hjerte og null hull

Men det er ikke bare skjelettet som har nytte av polyfenoler. Denne stoffgruppa er nemlig også sterke antioksidanter, og ligner mye på dem man finner i frukt og grønnsaker. Antioksidantene beskytter kroppens celler mot skader, og virker forebyggende mot både hjerteproblemer og kreft.

Kakaoen inneholder faktisk så mange bra stoffer at den kan forlenge livet. Forskere ved Harvard School of Public Health undersøkte 8 000 mennesker over 65, og fant ut at moderate sjokoladespisere gjennomsnittlig levde ett år lenger enn de andre.

Men det mest overraskende av alt er kanskje at kakao inneholder stoffer som hemmer bakterievekst i munnen. Dermed hevder forskerne altså at man ikke engang får hull i tenna av å spise sjokolade.

Ikke overdriv

Feit blir man imidlertid, om man ikke viser litt måtehold i godteskåla. Det er nok derfor alle sjokoladeforskerne og helseekspertene er nøye med å dempe stemninga litt, hver gang de oppdager flere av kakaoens fordeler.

Rapportene slutter nemlig som oftest med en formanende pekefinger, og beskjed om at forskningsresultatet for all del ikke må oppfattes som en oppfordring til uhemmede sjokoladeorgier.

Vi i forskning.no regner med at leserne er smarte nok til å regne ut det selv, men kan likevel benytte anledningen til å understreke at det er kakaobønna som inneholder alle de gode stoffene. Det betyr at det er skikkelig, mørk dundersjokolade som er sunt, ikke skumbananer.

God appetitt.

icCoventry: Chocs away
Oklahoma State University: OSU Nutritionists Initiate One Sweet Study
Evidence that the antioxidant flavonoids in tea and cocoa are beneficial for cardiovascular health
BBC: Chocolate is good for you - official

Legene oppsøkte to barnehager for å undersøke friske barn. Men i barnehagen viste det seg at 43 prosent av barna hadde minst ett virus i luftveiene.

Østlandsforskning

Kvinner i Forsvaret bruker ulike strategier for å føle seg verdsatt, viser ny forskning.

Journalistikken utvikler seg så raskt at medieforskerne nesten ikke klarer å holde tritt. Men det finnes fortsatt interessante forskjeller mellom nett og papir, ifølge en ny doktorgradsavhandling.

En studie viser at astma er tre ganger så vanlig blant barn der fedrene røykte i ungdommen, enn blant ikke-røykere.

For et tiår siden skulle nesten alle norske kommuner jobbe med omdømmebygging. Forskere har sjekket hvordan det gikk.

Har du sprøyteskrekk? Da er det gode nyheter at vaksine med nesespray gir like god beskyttelse mot influensa som sprøytevaksine.

Foreldre, spesiell mødre, bør få opplæring i hvordan de oppdrar barna sine, slik at de ikke blir umoralske tyranner på fotballbanen, konkluderer en ny studie. Dårlig sportsånd må bekjempes tidlig, for moral og doping henger sammen, forteller forsker.

Forskere og fagpersoner slår alarm og mener at barna får for lite tid til lek. De er bekymret for at barnehagen blir en arena for formell læring på bekostning av leken.

En ny norsk studie viser nå det motsatte av det internasjonale retningslinjer har anbefalt, nemlig at personer med høyt blodtrykk kan trene med tyngre vekter.

Kvinner kan få mer muskler om de trener intensiv styrke tidlig i syklusen, viser svensk studie.