Skal analysere innsiden av Mars

Byggingen av Mars-fartøyet InSight er snart i gang.

InSight-fartøyet vil stikke en sensor 4,5 meter ned i Mars-skorpen for å blant annet ta temperaturen på planeten. (Foto: (Illustrasjon: NASA))

Fartøyet har fått det noe kronglete navnet Interior exploration Using Seismic Investigations, Geodesy and Heat Transport (InSight), og skal begynne å bore ned i Mars-overflaten en gang i 2016.

InSight-prosjektet har blitt nøye vurdert og nå melder NASA at de er klare for å begynne konstruksjonen av fartøyet.

Forskerne håper å finne ut mer om hvordan jordlignende planeter dannes.

Den røde planeten har hatt mindre geologisk aktivitet enn jorda, blant annet fordi den ikke har platetektonikk - store kontinentalplater som kræsjer inn i hverandre og lager fjellkjeder og jordskjelv.

Mars er også bare litt over en tidel av størrelsen til jorda.

Jorda og Mars er såkalte jordlignende planeter med kjerne, mantel og skorpe. Helt til høyre ser du månen vår. (Foto: (Illustrasjon: JPL/NASA))

Derfor tror geologene at de vil finne en mer komplett historie både for planeten og for solsystemet når de analyserer kjernen, mantelen og skorpa på Mars enn de vil greie å finne på jorda.

Tar tempen på Mars

Det nye InSight-fartøyet skal bygges etter samme lest som Phoenix, som landet på Mars i 2008 for å analysere isen på planeten.

Men denne gangen er det planetens dannelse som skal studeres, så InSight har med seg instrumenter som skal måle aktiviteten inne i kjernen, temperaturen i ulike lag i planeten, og hvordan planeten reagerer på å bli dratt av tyngdekraften til sola og de to månene sine Phobos og Deimos.

Fartøyet  skal skytes opp fra Vandenberg-basen i California i mars 2016. Det blir første gang det skytes opp et fartøy til en annen planet fra denne basen.

InSight skal lande i nærheten av Mars sin ekvator og planen er at hele oppdraget skal vare i 720 dager. Det er mye lenger enn Phoenix-oppdraget, så det nye fartøyet er designet for å tåle kraftigere påkjenninger.

Her kan du se en animasjon av hvordan InSight skal bore i Mars-overflaten:

Og her er en video der noen av NASA-forskerne forklarer hvorfor de vil undersøke geologien på Mars: