Forskere har prøvd å finne tilbake til den gode smaken i gamle tomater.

Riktige gener kan gi den gode smaken tilbake til tomaten

Alt var ikke bedre før. Men tomatene – de smakte mer for hundre år siden.

28.1 2017 04:00

Er du en av dem som ødelegger smaken ved å oppbevare tomater i kjøleskapet? Da vil du nok ikke forstå hva vi snakker om her.

Hvis du derimot har tatt deg selv i å gremmes over hvor lite gjenklang tomatsalaten gir i munnen under middagen, er dette forskning for deg. Den sier både noe om hvorfor butikkhyllene har blitt fulle av smakløse tomater og sår et håp om en bedre tomatverden.

– Moderne tomater har ikke den samme smaken som eldre varianter, skriver Denise Tieman og hennes forskerkollegaer i tidsskriftet Science.

Vi trenger ikke gå så langt tilbake som til den aller første tomaten så dagens lys for 50 millioner år siden. Heller ikke til den første tomatdyrkeren i Latin- eller Mellom-Amerika for 2500 år siden. Det var først etter andre verdenskrig at det bar galt av sted.

Kom’an ketsjup, tilbake til fortiden

Den kommersielle tomatproduksjonen har nemlig vært mer opptatt av ting som størrelse og fasthet. Det første skyldes nok en tanke om at stort er bra. Det andre gjør det lettere å frakte tomatene over store avstander.

Men noe av smaken forsvant på veien. Forskerne har nå prøvd å finne ut nøyaktig hva. De har testet mange ulike antikvariske tomattyper og funnet ut hvilke gener og hvilke kjemiske kombinasjoner som gir den beste smaken.

– Moderne tomater mangler nødvendige sukkertyper og kjemikalier som er viktig for bedre smak, sier Harry Klee i en pressemelding. Han er professor ved University of Florida.

Nå som de har påvist hva som skal til, håper forskerne at resultatene vil falle i smak hos tomatprodusentene.

– Vi kan gjøre supermarked-tomatene mye mer smakfulle, sier Klee.

Det trenger ikke å ta så lang tid heller. Fire år anslår forskerne at det vi ta å få bedre tomater i salg.

Forskjellig bruk

I Norge har det skjedd mye på tomatfronten de siste årene. Vi var neppe bortskjemt med velsmakende tomater for 100 år siden.

– For noen år siden så vi på tomater bare som tomater, har Nofima-forsker Einar Risvik tidligere uttalt. I en artikkel Nofima har skrevet her på forskning.no forteller han om hvordan forskerne fant ut at det store flertallet faktisk hadde sterke meninger om dem.

Produsenten som tok forskernes råd på alvor, økte salget med over 50 prosent.

Tilbake i Florida understreker de amerikanske forskerne at bedre tomater ikke innebærer genmodifisering. Frøene er der, og det er bare å avle fram de som også er gode på smak, ikke bare på størrelse og fasthet.

– Vi fikser bare det som har blitt ødelagt i løpet av de siste femti årene, sier Klee.

Og til slutt: Ikke glem det med kjøleskapet, da!

Denise Tieman, Harry Klee mfl: A chemical genetic roadmap to improved tomato flavor. Science, januar 2017, doi: 10.1126/science.aal1556. Sammendrag