Kunstneren Pablo Carlos Budassi har laga et bilde hvor man kan se hele det observerbare universet. (Foto: Pablo Carlos Budassi, Wikimedia Commons)

Slik ser hele universet ut

En kunstner har samla hele det observerbare universet i ett bilde. – Vakkert og realistisk, mener astrofysiker.

Hvordan kan ett bilde vise hele det ufattelig enorme universet?

Jo, det skal astrofysiker Jostein Riiser Kristiansen forklare deg.

– Det er veldig mye informasjon her. Kunstneren har selvsagt tatt seg visse friheter noen steder, men dette viser stort sett hele det universet vi kan observere i dag.

Viser både tid og rom

Fra jorda kan vi se like langt som lyset har bevega seg siden Big bang.

– Når vi ser på noe veldig langt borte, ser vi på noe som skjedde for lenge sida, forklarer Kristiansen.

På den måten viser bildet oss både tid og rom.

– Den svarte sirkelen helt ytterst er Big bang. Fra kanten mot midten går vi fra Big bang og innover mot vår tid.

Jostein Riiser Kristiansen er astrofysiker og førsteamanuensis ved Høgskolen i Oslo og Akershus. (Foto: Universitetet i Oslo)

– Men er det ikke litt rart at vårt solsystem er kjempestort og ligger i midten?

– Nei, dette er et logaritmisk kart. Nært midten er det zooma inn, og så zoomes det mer og mer ut mot kanten.

Og når bildet tar utgangspunkt i hva vi kan se av universet fra jorda, blir det naturlig at solsystemet vårt er i midten.

– Hvis noen hadde sittet på en annen galakse og lagd et slikt kart, ville det hatt sentrum hos dem, sier Kristiansen.

Mindre og mindre galakser

I midten ser vi altså vårt solsystem, så Kuiperbeltet, Oorts sky, Alfa Centauri (vårt nærmeste stjernesystem), Persevsarmen, Melkeveien, og Andromedagalaksen.

– Du ser at galaksene blir mindre om mindre lenger ut mot kanten, og ytterst danner de et nettverk. Det er sånn vi kan se dem fra jorda, sier Jostein Riiser Kristiansen.

– Utafor er det en svart tynn strek. Det er fra en tid da universet var helt mørkt, før noen stjerner ble danna. Nest ytterst er det en rød ring. Det er den kosmiske bakgrunnsstrålinga.

Den kosmiske bakgrunnsstrålinga er det viktigste verktøyet astronomene har for å forstå universets historie, forteller Kristiansen. Det består av mikrobølger og ble laga 380 000 år etter Big bang.

Inspirert av bursdagsdekorasjoner

Pablo Carlos Budassi ble inspirert til å lage bildet da han lagde heksafleksagoner til sønnens bursdag, ifølge Techinsider.

Han kombinerte Princetons logaritmiske kart over universet og bilder fra NASA. Riiser Kristiansen er imponert.

– Det er først og fremst interessant og pent å se på. Det ser ut som han har gjort en grundig jobb.