Nytt fra akademia

Ekspertpanel skal forutse framtidens reiseliv

21.12 2016 10:26

nordlys.jpg

I det gamle Hellas søkte enkeltpersoner så vel som landsbyrepresentanter råd hos Orakelet i Delphi.

Nå bruker forskerne i BIOTOUR den såkalte Delphi-metoden for å kunne si noe om trender og utviklingsmuligheter innen naturbasert reiseliv.

Derfor er forskerne i BIOTOUR i gang med å sette sammen ekspertpanel i Norge, Sverige, Finland, Sveits og USA som kan si noe om endringstrekk i samfunnet og hvilke utfordringer og muligheter dette vil kunne ha for det naturbaserte reiselivet.

Tiårig perspektiv

I panelene vil forskerne samle en rekke mennesker med ulik bakgrunn. Disse blir bedt om å se ti år fram i tid og si noe om mulige trender innen sitt felt.

– I disse panelene vil vi samle folk som jobber i departement eller som forvalter natur, turistorganisasjoner, reiselivsbedrifter og friluftsorganisasjoner. Videre vil vi ha med utstyrsleverandører, folk som jobber med markedsføring og representanter fra akademia, sier prosjektleder i BIOTOUR, professor ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, Peter Fredman.

Sammen med blant andre den finske forskeren Liisa Tyrväinen og forsker på naturbasert reiseliv i alperegionen, Dominik Siegrist, er han i gang med å sette sammen panel med eksperter. På nyåret vil også om lag 50 eksperter bli tilsendt et spørreskjema åpne spørsmål. Målet er å finne ut hvilke økonomiske, tekniske, miljømessige og sosioøkonomiske drivkrefter som kan påvirke det naturbaserte reiselivet i årene som kommer.

– Når vi vet mer om trender og utfordringer, vil vi kunne si noe om hvordan dette påvirker det naturbaserte reiselivet og diskutere fremtidsmuligheter, sier Fredman.

Flere mulige trender som kan påvirke det naturbaserte reiselivet i årene som kommer får vi trolig vite mer om når framtidsstudien i BIOTOUR-prosjektet foreligger om et drøyt år.

Lærere og bibliotekarer må samarbeide om å skape leseglede, mener forskere.

Norsk forsker forklarer hvorfor Marine Le Pen har blitt så populær blant det franske folk.

– De trenger å vite at de fremdeles er elsket og regnet med, også slik de er nå, sier forsker.

Nasjonal kompetansetjeneste for kvinnehelse

Etter overgangsalderen lever kvinner som skiller seg et sunnere liv enn de som blir i ekteskapet sitt.

Kinas økonomiske vekst har utelukkende vært til fordel for Norge, hevder flere eksperter på området. Nå viser en ny studie at lavt utdannede arbeidere taper på handel med Kina.

En nesten tusen år gammel lekebåt dukket opp i en brønn under en arkeologisk utgravning ved Trondheim i fjor. Bli med på en tidsreise tilbake til vikingtiden.

Internasjonalt orienterte institutter kommer svært godt ut, mens de regionale publiserer minst vitenskapelig. Det viser en evaluering av de 22 samfunnsvitenskapelige forskningsinstituttene i Norge.

Er det arv eller miljø som former hvem vi er som mennesker? For å finne ut det, ser forskerne på tvillinger.