Tepper med reinroser i full blomst nær forskningsstasjonen Zackenberg på Nordøst-Grønland.

Liten flue er superpollinatoren i Arktis

En internasjonal forskergruppe har avslørt at en liten slektning av husflua vår alene står ansvarlig for mye av planteformeringen i Arktis.

4.10 2016 04:00

Nord-Grønland og lignende områder i Arktis kan framstå som en livløs ørken. Men om sommeren er isfrie deler av dette landskapet fullt av insekter. Og akkurat som i resten av verden, er insektene også her livsviktige for mye av plantenes formering.

Forskere fra Sverige, Finland, Danmark og Canada har nå i et felles forskningsprosjekt sett på en svært vanlig vekst i Arktis – reinrosa.

Oppdagelsen

Forskerne undersøkte hvilke insekter som besøkte reinrosene på 15 ulike lokaliteter på Nordøst-Grønland. Deretter vendte de tilbake for å telle hvor mange frø vekstene fikk på hvert sted.

Resultatet var helt tydelig: Desto flere fluer av arten Spilogona sanctipauli – en liten flue i nær slekt med vår egen husflue – som besøkte reinrosene, desto flere frø satte de.

For å finne ut dette måtte forskerne konstruere sin egen oppfinnelse med feller som så ut som reinroser, påklistret fluepapir maken til det du får kjøpt i butikken.

Bare en art var viktig

Hele 117 ulike insektarter – to tredeler av alle kjente insekter i området – oppsøkte reinrosene på Nordøst-Grønland. Det sier noe om hvor viktig reinrosa antakelig er for økosystemet i Arktis.

– Med tanke på hvor mange ulike insekter som besøkere disse blomstene, er det enda mer forbausende at bare en enkelt art har så stor betydning for at reinrosa setter frø, sier Tomas Roslin til nettavisa forskning.se. Han er professor i insektøkologi vid Sveriges lantbruksuniversitet.

Samspillet forsvinner

Forskerne bak denne studien advarer om at funnet deres gir grunn til bekymring.

I takt med at klimaet i Arktis blir varmere, blir det helt merkbart færre fluer.

– Dette er svært urovekkende. Reinrosene blomstrer stadig tidligere i et stadig varmere Arktis. Men insektene later ikke til å kunne følge med på denne utviklingen.

– For vekstene betyr det færre insekter som kan pollinere dem. For fluene betyr det mindre mat. Om dette gapet blir for stort kan det bli en trussel mot pollineringen i Arktis, sier Niels Martin Schmidt, sjef for forskningsstasjonen Zackenberg på Nordøst-Grønland.

Mikko Tiusanen m. fl: «One fly to rule them all—muscid flies are the key pollinators in the Arctic», Proc. R. Soc, 28. sept. 2016. Sammendrag

Reinrosa

Reinrosa (Dryas octopetala) hører til rosefamilien og er en liten buskvekst med nærmest krypende stengel.

Den vokser svært sakte. Planter med en stammediameter på 10 mm kan være 100 år gamle. Det går opptil 10 år fra den starter å vokse til den blomstrer.

Da isen trakk seg tilbake etter siste istid, var reinrosa en av de første plantene som kom hit.

Jordas tidsepoke Dryas er oppkalt etter reinrosa. (Dryas var en forholdsvis kald periode på slutten av den siste istida, fra 13 000 før Kristus til  8300 f. Kr.) Det har sammenheng med at de lett gjenkjennelige kronbladene til reinrosa med uvanlig nok åtte blader, er blitt funnet i mange avleiringer fra denne tiden.

I Norge vokser reinrosa i alle fjellstrøk. I Nord-Norge og på Svalbard kan du finne den helt ned i strandkanten.

Reinrosa er fylkesblomst i Sør-Trøndelag og nasjonalblomst på Island.