Ikke alle som har psoriasis rammes like hardt. Ny forskning bekrefter mistanken om at det er kjønnsforskjeller.

Menn rammes hardere av psoriasis

En svensk studie viser at flere menn enn kvinner har alvorlig psoriasis.

3.4 2017 04:00

Psoriasis er en autoimmun sykdom. Det betyr at kroppens immunsystem feilaktig angriper friske celler.

Slike sykdommer rammer oftere hardere blant kvinner enn menn. Men når det gjelder psoriasis, har det sett ut som om situasjonen er motsatt.

Menn er overrepresentert i psoriasisregistre og får mer og sterkere behandling mot sykdommen.

Er menn mer utsatt for akkurat denne autoimmune sykdommen?

Nå har forskere fra Umeå universitet og Karolinska Institutet endelig gjort en undersøkelse for å finne ut mer.

Verre for menn

David Hägg og kollegaene hans har gått igjennom data fra nesten 5500 pasienter i det svenske kvalitetsregistret for systembehandling av psoriasis, PsoReg. Forskerne analyserte objektiv informasjon om graden av plager hos kvinner og menn.

Og resultatene viste ganske riktig at mennene ofte var hardere rammet.

Dette kan være grunnen til at menn oftere får systemisk behandling, altså medisiner som virker i hele kroppen, skriver forskerne i siste nummer av tidsskriftet American Journal of Clinical Dermatology.

Henger sammen med andre sykdommer

Hägg og kollegaene mener det er viktig å ta med denne informasjonen i framtidig behandling av psoriasis og sykdommene som ofte følger med.

Tidligere forskning har vist at psoriasis henger sammen med en større risiko for andre sykdommer, som gikt og betennelsessykdommer i tarmen. Mennesker med psoriasis får også oftere diabetes 2.

Forskerne advarer imidlertid om at studien deres har visse svakheter. Det er en teoretisk mulighet for at utvalget av mennesker i registeret er skjevt, for eksempel ved at kvinner med alvorlig psoriasis av en eller annen grunn sjeldnere har blitt registrert.

Et slikt scenario er imidlertid ikke særlig sannsynlig, skriver forskerne.

De konkluderer med at det nå bør gjøres mer forskning i andre befolkningsgrupper, for å se om menn også har mer alvorlig psoriasis der.

D. Hägg, A. Sundström, M. Eriksson, M. Schmitt-Egenolf, Severity of Psoriasis Differs Between Men and Women: A Study of the Clinical Outcome Measure Psoriasis Area and Severity Index (PASI) in 5438 Swedish Register Patients, American Journal of Clinical Dermatology, mars 2017.