Slår et slag for boksesporten

Boksing kan være mindre skadelig for hjernen enn antatt. En undersøkelse av amatørboksere viser få tegn til skader.

"Mange rister på hodet av boksesporten, og advarer mot faren for hodeskader. Men en ny studie tyder på at i hvert fall amatørboksere løper relativt liten risiko."

Å bli truffet i hodet av en susende bokseneve gjør utvilsomt vondt. Men kanskje ikke så farlig, i følge en ny studie.

Forskere ved universitetet i Heidelberg i Tyskland undersøkte hjernen til 42 amatørboksere, og lette etter tegn på skader.

Men hjernen til bokserne var i fin form, skriver Science Daily.

Kraftige slag

Det forskerne lette etter, var tegn på små blødninger (mikroblødninger) i hjernen.

Det har vært antatt at slike blødninger kan oppstå når hodet treffes av kraftige slag i bokseringen, i følge studien, som er publisert i American Journal of Neuroradiology.

Kraftig magnetfelt

- For å påvise slike blødninger, må man bruke en moderne MR-maskin med et kraftig magnetfelt, forklarer Dr. Stefan Hähnel til Science Daily.

Han har ledet undersøkelsen ved universitetet i Heidelberg i Tyskland, som har en MR-maskin (magnet resonans tomografi) med en styrke på 3 Tesla. Tesla er en måleenhet for magnetisme.

Muhammed Ali

Grunnen til at forskerne var særlig interessert i spor etter mikroblødninger, er at slike blødninger har blitt knyttet til lidelser som tidlig demens og Parkinsons sykdom.

At bokselegenden Muhammed Ali utviklet Parkinsons som 40-åring, har av mange blitt knyttet nettopp til de utallige slagene han fikk mot hodet i løpet av karrieren.

Få tegn til skader

Men den nye studien styrker i hvert fall ikke teorien om en slik sammenheng. Kun tre av de 42 amatørbokserne fikk påvist tegn til mikroblødninger i hjernen.

- Dette er for lite til å ha statistisk betydning, i følge forskerne.

Hos en kontrollgruppe bestående av 37 ikke-boksere var det ingen som fikk påvist mikroblødninger i hjernen.

Svakheter i studien

Selv om forskerne gjennom studien ikke har funnet noen klare holdepunkter for at amatørboksing er skadelig for hjernen, vil de likevel ikke “friskmelde” sporten.

De peker selv på flere svakheter i undersøkelsen, blant annet at kun amatørboksere, og ikke profesjonelle, deltok.

Og mens noen av bokserne hadde stått nærmere 400 kamper og hadde 25 års erfaring, var andre i undersøkelsen temmelig ferske i ringen.

LENKE: Les artikkelen hos Science Daily