Husker dårlig uten søvn

En natt uten søvn gjør at minnesystemet begynner å streike. Dessuten ser det ut til at søvnmangelen får hjernen til å prioritere lagring av ting det er knyttet negative følelser til.
23.10 2006 05:00

En forskergruppe ved Harvard University i USA betalte studenter for å hoppe over en natts søvn, og testet dem i forhold til minne og hjerneaktivitet.

Studien reiser flere interessante spørsmål når det gjelder forholdet mellom søvn, minne og følelser.

Forskerne er også blant de første til å undersøke hvordan søvnmangel forstyrrer minnemekanismene i menneskehjernen, rapporterer tidsskriftet Science.

Konsoliderer og forbereder

Tidligere er det gjort mange studier som viser at søvn er viktig for å konsolidere minner. Det vil si at du husker bedre dersom du får en god natts søvn på det du har lært. Det er altså bedre å sove enn å sitte oppe og pugge natta før eksamen.

De nye resultatene tyder på at det kan være like viktig å sove godt for å forberede hjernen på læring neste dag.

I forsøkene ble først 10 studenter som hadde hoppet over en natts søvn bedt om å se på en serie med 30 forskjellige ord, og to dager etter, inkludert to netters søvn, ble de testet for hvor mye de husket av ordene.

Studentene husket 40 prosent mindre enn en annen gruppe på 10 studenter som hadde sovet normalt før de så på ordene.

Husket negativt ladde ord

Forskerne oppdaget også at ordenens emosjonelle innhold hadde stor betydning. Tidligere studier har vist at vi husker bedre dersom det vi prøver å legge oss på minne er knyttet til positive eller negative følelser.

Denne nye studien viser at negativt ladde ord, som kreft eller fengsel, festet seg bedre til den trøtte hjernen enn positivt ladde ord, som lykkelig eller solskinn.

Studentene som hadde hoppet over en natts søvn, var bare 19 prosent dårligere enn den andre gruppen til å huske negativt ladde ord. Når det gjaldt positivt ladde ord var de hele 59 prosent dårligere.

Matthew Walker, en av forskerne bak studien, antyder at dette kan være uttrykk for en evolusjonær sikkerhetsmekanisme mot å glemme potensielle trusler.

Hippocampus

For å sette fingeren på hvilken del av hjernen som var ansvarlig for glemsomheten, gjorde forskerne eksperimentet én gang til med en annen gruppe studenter, hvor de målte hjerneaktiviteten med en bildeteknikk kalt “functional magnetic resonance imaging” (fMRI).

Bildene avslørte lavere aktivitet i hippocampusmens hos de trøtte studentene som så på et sett emosjonelt nøytrale fotografier. Hippocampus er en region av hjernen som koder inn minner.

Forskergruppen er nå i gang med å bruke den samme teknikken for å gjøre videre undersøkelser av den emosjonelle skjevheten.

Resultatene ble presentert på det årlige møtet i Society for Neuroscience.

Science: Asleep at the Memory Wheel