Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
"(Foto: www.colourbox.no)"
Skreddersydde røykesluttprogrammer ser ut til å virke bedre enn mer generelle tiltak, men hvordan hjernen tar i mot de personlige antidampe-tiltakene, har ikke vært kjent.
Forskere skannet hjernene på 91 slutteklare forsøkspersoner, mens disse fikk presentert individuelt vinklet informasjon som skulle overbevise dem å hive sneipen en gang for alle.
Om de etter hvert klarte å slutte med røykingen, hadde sammenheng med hvor mye som da skjedde i et område i hjernen som aktiveres når man tenker på seg selv, ifølge studien.
Generelt vs. personlig budkap
Røykekuttinformasjonen som forsøkspersonene fikk var vinklet på personens liv, behov, interesser og personlige hindringer i veien mot å endre atferd.
Under hjerneskanneren fikk de i tillegg presentert mer allmenne røykesluttbudskap.
Det var likevel aktiviteten i hjerneområdene som inntraff da personene fikk presentert det individuelt vinklede budskapet, som var knyttet til om de var røykfrie etter fire måneder eller ikke, ifølge studien.
Personlig info satt bedre
- Funnene våre tyder på at fordelen med skreddersydde helsebudskap delvis skyldes at de, i større grad enn generelle røykesluttargumenter, drar inn jeg-relatert informasjonsbehandling i hjernen.
Det skriver forskerne om studien, som er å lese i tidsskriftet Nature Neuroscience.
I tillegg husket forsøkspersonene den skreddersydde røykesluttinformasjonen bedre enn den mer generelle, ifølge funnene i studien.