Pianotimer styrker hukommelsen

Felegnikk og trompettrening skjerper den verbale hukommelsen betydelig, mener kinesiske forskere.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Husker du de pinefulle timene foran flygelet med fryktelige fru Hansen prustende i nakken, eller uendelige korpsøvinger i kamp med et gjenstridig althorn? Vel. Det var ikke helt forgjeves. Kinesiske forskere har nemlig funnet ut at musikktrening gjør underverker for den verbale hukommelsen.

Med en del musikktimer på baken virker det nemlig som om man blir flinkere til å lære og huske ord. Og den forbedrede hjernekapasiteten ser ut til å holde seg, selv etter at man har sluttet.

Denne kunnskapen kan hjelpe både vanlige unger, og mennesker som trener seg opp etter skader, mener forskerne.

Sammenlignet elever

Psykologer fra Chinese University of Hong Kong undersøkte 90 gutter i alderen 6 - 15 år. Halvparten hadde slitt seg igjennom skolens strengeinstrumentprogram, og i tillegg tatt timer i klassisk musikk på vestlige instrumenter. Resten bestod av klassekamerater uten musikalsk undervisning.

Begge gruppene fikk prøve seg på en ordtest, hvor det var om å gjøre å lære flest mulig ord fra en liste, og så huske dem igjen en halv time senere. I tillegg gikk elevene igjennom en lignende test med bilder.

Jo flere musikktimer, jo bedre

Da viste det seg altså at barn med musikktrening var mye flinkere til å lære seg ord, og de husket også flere etter en halvtimes pause. I tillegg så det ut til at husken ble bedre, jo lenger de hadde gått på musikkøvinger. Det var imidlertid ingen tilsvarende forbedring i billedhukommelsen.

Og teorien er som følger: Dess mer venstre hjernehalvdel blir trent av musikalske øvinger, dess flinkere blir denne siden av hjernen til de andre oppgavene den driver med, for eksempel læring av ord.

- Studenter med bedre verbal hukommelse vil nok også ha lettere for å lære på skolen, sier professor Agnes S. Chan, som leder forskningen. Og har ikke poden begynt med fiolintimer ennå er det visst ikke for sent.

Holdbar virkning

Året etter den første undersøkelsen tok nemlig forskerteamet en ny kikk på elevene. 17 stykker hadde begynt på musikkundervisning siden forrige test, og det viste seg at disse hadde forbedret hukommelsen betydelig.

De som hadde fortsatt med spilletimer var blitt enda bedre, og selv de som hadde sluttet fikk relativt gode nyheter. Selv om de ikke hadde forbedret seg etter å ha lagt ned instrumentene, hadde ikke hukommelsen forverret seg heller.

- Men vi vet fremdeles ikke om sangtimer kan ha den samme effekten, eller om voksne mennesker som får musikkundervisning oppnår like gode resultater, sier Chan til forskning.no. Hun understreker at hjernen er fantastisk komplisert, og at det ikke finnes noen enkle sammenhenger.

Det trengs definitivt flere undersøkelser på dette feltet, men de nye funnene kan stimulere til ny forskning på hvordan man kan forbedre hjernens funksjoner, mener forskerne.

Og vi venter i spenning på neste resultat. Det kinesiske studiet sier for eksempel ingenting om å spille i kjellerband, men hvem vet. Kanskje framtidas forskning kan bevise en gang for alle at spetakkelet fra garasjen faktisk har noe for seg.

Referanse:

“Music Training Improves Verbal but Not Visual Memory: Cross-Sectional and Longitudinal Explorations in Children,” Yim-Chi Ho, M.Phil.; Mei-Chun Cheung, Ph.D.; and Agnes S. Chan, Ph.D.; The Chinese University of Hong Kong; Neuropsychology, Vol. 17, No. 3.

Powered by Labrador CMS