Smalmaur som lever i steinsprekker, går instinktivt mot venstre når de kommer til ukjente steder, viser eksperimenter gjort av forskere ved University of Bristol i Storbritannia. Resultatene publiseres i tidsskriftet Biology Letters. (Foto: Edmund Hunt, University of Bristol)

Mauren går til venstre

Kan beskytte mot fiender, og hjelpe dem å finne nye steder å bo.

Når maur går gjennom en gang som deler seg, velger de oftere den venstre forgreningen enn den høyre. Dette har den britiske forskeren Edmund Hunt og kollegene hans ved Bristol University funnet ut.

Mange dyrearter har sanser og bevegelighet med en slik slagside. Også hos mennesker er venstre og høyre hjernehalvdel forskjellige. Dette fører blant annet til at et stort flertall skriver bedre med høyre enn venstre hånd.

At maur har det på samme måten, har likevel vært dårlig kjent tidligere, ifølge en pressemelding fra universitetet.

Hodet til en Smalmaur av arten Temnothorax albipennis. (Foto: April Nobile, www.antweb.org)

Finner raskere ut av labyrint

Forskerne har flere forklaringer på hvorfor maurene helst går til samme side. En forklaring er at hvis du skal finne fram i en labyrint, går det raskere hvis du hele tida velger å gå til samme side.

Maur leter jo vanligvis ikke rundt i labyrinter laget av forskere, men den spesielle maurarten som ble brukt i forsøket leter fra tid til annen etter et nytt sted å bo.

Den er av slekten Smalmaur, en variant kalt Temnothorax albipennis som finnes i Europa. Denne mauren bor i sprekker mellom steiner.

Hvis steinene flytter seg og sprekken vider seg ut, er ikke maurbolet beskyttet lenger. Da må mauren ut og lete etter en ny passende sprekk, i et landskap som ligner mye på en labyrint.

Tandemløp

Letingen foregår slik at speidermaur sendes ut. De som finner en ny sprekk, kommer tilbake. Så tar de med seg en følgesvenn tilbake til sprekken. Dette kalles tandemløp.

Jo bedre sprekken er, desto raskere er speiderne til å hente nye følgesvenner ut til sprekken. Dermed blir det raskt flere og flere tandempar som pendler fram og tilbake til den beste sprekken. Parene støter på hverandre, og når en kritisk masse som gir signalet: Hit skal vi flytte!

Forskerne mener at hele denne prosessen kan gå fortere hvis de fleste maurene søker i en retning, framfor å spre seg i alle retninger.

Beskyttelse mot fiender

Når de fleste maurene går i samme retning, vil de også oftere danne større flokker. Dette gir en bedre beskyttelse mot fiender, for eksempel edderkopper.

Forskerne tror også at maurene ser etter slike fiender med det venstre øyet, og finner fram i terrenget med det høyre.

- Sidebestemt oppførsel hos virvelløse dyr er et viktig studiefelt, fordi det kan gi innsikt i hvordan sideforskjeller oppstod på et tidlig tidspunkt hos et mangfold av organismer, sier forskerne bak studien ifølge nyhetsmeldingen.

Hunt ER mfl: Ants show a leftward turning bias when exploring unknown nest sites, Biology Letters, 24.12.2014