Havnivået kan stige med mer enn 15 meter frem mot år 2500 om utslipp av klimagasser fortsetter å vokse, viser studie. (Foto: Achim Baque/Shutterstock/NTB scanpix)

Havnivået kan stige dobbelt så mye som tidligere antatt

– Vi tar det ikke nok på alvor. Overhodet ikke. De neste årene blir avgjørende for hvordan planeten vår ser ut i fremtiden, sier klimaforsker Helge Drange.

Klimaforsker Robert DeConto ved University of Massachusetts mener Havnivået kan stige dobbelt så mye som FNs siste klimarapport har anslått. (Foto: UMass Amherst.)

Havnivået kan stige dobbelt så mye som tidligere forespeilet, de neste 100 årene. Det viser en ny studie gjort av klimaforskere ved University of Massachusetts Amherst og Pennsylvania state University.

– Dette kan bli katastrofe for mange lavtliggende byer. For eksempel kan Boston få mer enn 1,5 meter havnivåstigning, i de neste 100 årene. Det sier en av forskerne bak studien, Robert DeConto, i en pressemelding.

Varsellampe

– Vi tar ikke dette nok på alvor, sier Klimaforsker Helge Drange. (Foto: Helge Skodvin.)

Klimaforsker og professor ved Universitetet i Bergen, Helge Drange, sier at hastigheten på endringene er svært vanskelige å anslå.

– Forskerne har gjort et solid arbeid, men mye er fortsatt usikkert. Disse tingene svinger litt frem og tilbake, og dette er en mulighet. Spørsmålet er litt hvor stor vi vurderer muligheten til å være, sier Drange.

Professoren understreker at havstigning er en av de store utfordringene vi står ovenfor.

– Tidligere har det blitt konkludert med at globalt havnivå kan stige med opptil en meter per. 100 år. Nå snakker disse om 15 meter, frem mot år 2500. Det er godt over den enemeteren, sier Drange.

Bedre forståelse med ny modell

FNs klimarapport publiseres cirka hvert sjette år, og den siste rapporten kom i 2013. Der ble det anslått at smelting av isen på Antarktis ville føre til at havnivået kun steg med noen få centimeter innen 2100.

DeConto og medforfatter David Pollard utviklet en klimamodell som studerte hvor mye oppvarming fra havstrømmer, og stigende lufttemperatur var skyld i istapet.

Forskerne fant ut at ved å inkludere flere prosesser kunne de få en bedre forståelsen for hvordan isdekkene reagerer på klimaendringene, og på denne måten kom de frem til at FN-tallene var for lave.

Klimarapporten

Eystein Jansen, var en av de sentrale forskerne som sto bak FNs klimarapport i 2013. (Foto: Bjerknessenteret.)

Tidligere direktør for Bjerknessenteret for klimaforsking, Eystein Jansen, var en av de sentrale forskerne bak klimarapporten i 2013. Han sier de tidligere rapportene har vist et stort usikkerhetsspenn, og er ikke overrasket over den nye forskningen.

– Det som har blitt kommunisert på bakgrunn av rapportene er en middelverdi. Vi har vel vært ganske forsiktige med å kommunisere det vi har vært usikre på og det mest alvorlige. Om dette er riktig eller ikke kan diskuteres. De nye forskningsresultatene, understreker alvoret tydeligere enn før. Hvor langt og hvor fort havstigningen vil gå, avhenger av våre utslipp, sier Jansen.