Bakgrunn: Dagens dommedag: Vulkanmoro

De fleste av oss som bor i Norge tror nok vi er så heldige at ingen av jordas vrange vulkaner kan nå oss med katastrofene sine. Det er feil.

Vulkaner kan være ganske gufne mot mennesker som bor i nærheten av dem. Da Laki på Island hadde utbrudd i 1783, spydde den ut over 14 kubikkilometer lava, og fluor-forgiftning av gresset tok knekken på 80 prosent av alle husdyra på øya.

Sulten som fulgte gjorde slutt på en fjerdedel av den islandske befolkningen. Men det var ikke alt. I USA, tusenvis av kilometer borte, sørget vulkanstøv i atmosfæren for at vintertemperaturen sank med en hel grad. Likevel var utbruddet på Island bare blåbær i forhold til hva kloden kan diske opp med på en god dag.

Gigantutbrudd

For 65 millioner år siden, omtrent samtidig med at dinosaurene kastet inn håndkleet, brøt en gigantisk lavastrøm seg opp igjennom jordskorpa i området som i dag er India. Voldsomme utbrudd avløste hverandre i århundrer, til kloden hadde spydd ut 400 000 kubikkilometer lava, altså 100 000 ganger mer enn det lille hikket på Island på 1700-tallet.

Og det blir ikke moro her nede på jorda neste gang kloden får et slikt anfall. Vulkanene blåser ut svoveldioksid og karbondioksid. Svovelgassen legger seg som et tåkelag rundt hele kloden, og hindrer solstrålene i å trenge inn. Dermed blir det bikkjekaldt. Når svovelet forsvinner etter et par år, står karbondioksidgassen klar til å forvandle jorda til et gedigent drivhus.

Utryddelser?

Det sier seg selv at det ikke blir lett å overleve i en kombinert dypfryser/steikeovn, og det gjelder for planter og dyr også. Mange mener utbruddet i India var en av faktorene som spente bein under hele faunaen av kjempeøgler, for 65 millioner år siden.

I tillegg har forskerne funnet ut at et tidligere, enda større utbrudd i Sibir faller sammen med den største massedøden man vet om i jordas historie. Det skjedde for 250 millioner år siden, i overgangen fra Perm til Trias.

Og hva er oddsen for at noen av oss kommer til å få være med på neste kjempeutbrudd? Vel. Det begynner å bli lenge siden sist.

Danmarks Radio:Dinosaurenes langsomme død