Slik virker genteknologien CRISPR

Bakgrunn:

Enklere, billigere og raskere genmanipulering med klipp og lim-metoden. Animasjonen viser hvordan.

26.5 2017 04:00

CRISPR er for genteknologien hva grenklipperen er for gartneren. Og CRISPR er faktisk en slags – genklipper.

Med CRISPR kan forskerne klippe ut gener og erstatte dem med andre. De kan for eksempel klippe ut ødelagte gener og lime inn de riktige. Eller de kan klippe ut et gen som de ikke vil ha og erstatte det med et annet gen for å lage planter som er motstandsdyktige mot sykdommer eller underlige dyr som selvlysende fisker.

I framtida kan CRISPR også bli viktig for å bekjempe sykdommer hos mennesker som skyldes feil på arvestoffet.

Denne animasjonen forklarer deg CRISPR i tre trinn – først superenkelt og litt artig, så litt mer faglig og til slutt ganske grundig. Hvor langt følger du med? Lykke til!