Slik oppstår nordlyset

Bakgrunn:

Fortellingen om nordlyset begynner på sola, og ender i jordas magnetfelt. Se video og animasjoner om solvindens reise gjennom solsystemet.

20.4 2011 05:00

Lyset og varmen fra sola holder liv i oss og gjør jorda til en frodig klode.

Når sollyset flommer ned en fin vårdag, kan det være rart å tenke på at sola også lager en annen type lys: Nordlyset glir som slør over polarhimmelen i mørke vinternetter.

Men nordlyset ble født i hete. Det var opprinnelig en boble av en milliard tonn glødende gass, slynget ut av kraftige magnetfelt på sola.

Med en fart på åtte millioner kilometer i timen legger bobla ut på den lange reisen mot jorda. Tross den voldsomme farten, bruker den likevel 18 timer på å tilbakelegge de 150 millioner kilometrene, forbi planetene Merkur og Venus.

Alt dette kan du se i denne videoen, som er produsert av forskning.no i samarbeid med Fysisk institutt ved Universitetet i Oslo.

Du kan også se hva som skjer når bobla av glødende gass treffer magnetfeltet rundt jorda, og blir til nordlys.

I tillegg til videoen, vil korte animasjoner forklare hva som får sola til å lyse, hvordan magnetfeltene på sola oppstår, hvordan magnetfeltet på jorda beskytter oss mot farlig stråling og hvorfor nordlyset gløder.

Er du usikker på hvorfor du er så tørr i munnen? Nå har forskere funnet en metode som på sikt kan gjøre det enklere å diagnostisere Sjögrens syndrom.

For første gang vet vi hva slags landskap vi har i Norge. Det håper forskere at skal sette en stopper for kranglingen om hva som er et spesielt landskap. Men Naturvernforbundet varsler fortsatt kamp.