Slik oppstår nordlyset

Bakgrunn:

Fortellingen om nordlyset begynner på sola, og ender i jordas magnetfelt. Se video og animasjoner om solvindens reise gjennom solsystemet.

20.4 2011 05:00

Lyset og varmen fra sola holder liv i oss og gjør jorda til en frodig klode.

Når sollyset flommer ned en fin vårdag, kan det være rart å tenke på at sola også lager en annen type lys: Nordlyset glir som slør over polarhimmelen i mørke vinternetter.

Men nordlyset ble født i hete. Det var opprinnelig en boble av en milliard tonn glødende gass, slynget ut av kraftige magnetfelt på sola.

Med en fart på åtte millioner kilometer i timen legger bobla ut på den lange reisen mot jorda. Tross den voldsomme farten, bruker den likevel 18 timer på å tilbakelegge de 150 millioner kilometrene, forbi planetene Merkur og Venus.

Alt dette kan du se i denne videoen, som er produsert av forskning.no i samarbeid med Fysisk institutt ved Universitetet i Oslo.

Du kan også se hva som skjer når bobla av glødende gass treffer magnetfeltet rundt jorda, og blir til nordlys.

I tillegg til videoen, vil korte animasjoner forklare hva som får sola til å lyse, hvordan magnetfeltene på sola oppstår, hvordan magnetfeltet på jorda beskytter oss mot farlig stråling og hvorfor nordlyset gløder.

Ni av ti norske utvekslingselever ville anbefalt andre å ta et skoleår i utlandet, viser en ny undersøkelse.

Læreren og elevene bruker tiden effektivt og undervisningen foregår uten særlige forstyrrelser. Det viser analyser fra en omfattende videostudie som gjennomføres på ungdomstrinnet.

NIKU Norsk institutt for kulturminneforskning

Hvordan balanserer reineiere egne interesser opp mot andre? Forskere har undersøkt samarbeidsklimaet blant samiske reineiere ved hjelp av spillteori.

Legene oppsøkte to barnehager for å undersøke friske barn. Men i barnehagen viste det seg at 43 prosent av barna hadde minst ett virus i luftveiene.

Nord universitet

Det er fullt mulig å få til mer heltidsarbeid i helse- og omsorgssektoren. Sentrale personer i organisasjonen må bare ønske det sterkt nok, mener forsker.

Politihøgskolen

Forskere ville finne ut hva som skjer når politistudenter bruker kamerabriller under øvelser der det blir avfyrt skudd.

Foreldre, spesiell mødre, bør få opplæring i hvordan de oppdrar barna sine, slik at de ikke blir umoralske tyranner på fotballbanen, konkluderer en ny studie. Dårlig sportsånd må bekjempes tidlig, for moral og doping henger sammen, forteller forsker.

Forskere og fagpersoner slår alarm og mener at barna får for lite tid til lek. De er bekymret for at barnehagen blir en arena for formell læring på bekostning av leken.

I forrige forsøk fant ikke forskerne flisa av mørk materie. Nå bygger de et nytt eksperiment som er hundre ganger mer følsomt.

Lyd er langt mer enn det du hører.