Slik oppstår nordlyset

Bakgrunn:

Fortellingen om nordlyset begynner på sola, og ender i jordas magnetfelt. Se video og animasjoner om solvindens reise gjennom solsystemet.

20.4 2011 05:00

Lyset og varmen fra sola holder liv i oss og gjør jorda til en frodig klode.

Når sollyset flommer ned en fin vårdag, kan det være rart å tenke på at sola også lager en annen type lys: Nordlyset glir som slør over polarhimmelen i mørke vinternetter.

Men nordlyset ble født i hete. Det var opprinnelig en boble av en milliard tonn glødende gass, slynget ut av kraftige magnetfelt på sola.

Med en fart på åtte millioner kilometer i timen legger bobla ut på den lange reisen mot jorda. Tross den voldsomme farten, bruker den likevel 18 timer på å tilbakelegge de 150 millioner kilometrene, forbi planetene Merkur og Venus.

Alt dette kan du se i denne videoen, som er produsert av forskning.no i samarbeid med Fysisk institutt ved Universitetet i Oslo.

Du kan også se hva som skjer når bobla av glødende gass treffer magnetfeltet rundt jorda, og blir til nordlys.

I tillegg til videoen, vil korte animasjoner forklare hva som får sola til å lyse, hvordan magnetfeltene på sola oppstår, hvordan magnetfeltet på jorda beskytter oss mot farlig stråling og hvorfor nordlyset gløder.

Høgskulen på Vestlandet

Ein ny studie tyder på at du faktisk kan velja å oversjå dei skrikande musklane dine.

Verdensledere er konstant urolig for hva Trump skulle komme til å buse ut med på Twitter. Hva kan de politiske konsekvensene bli? Og vil Twitter overleve Trump?

I NRKs Anno får vi blant annet se hvordan folk forsvarte Norge på 1500-tallet. Da hadde alle våpenføre menn plikt til å holde våpen og stille opp i leidangen dersom de ble utkommandert.

Det er også en sjanse for at den kan dukke opp i Europa. Og forskere sliter med å bekjempe krypene.

Vi tar langhelg til sol og varme og forsikrer oss selv om at vårt bidrag til klimaendringene er forsvinnende lite. Filosof Arne Johan Vetlesen mener at det er på tide å skifte perspektiv.

Har vi for mange eller for få rettigheter? Rettigheter kan være et uttrykk for politiske prioriteringer og verdivalg, mener forskere.

Kronikk:

– Vi forventer at antall terrorangrep i Europa vil holde seg der de er eller kanskje øke litt, sa sjef for Etterretningstjenesten, Morten Haga Lunde, til NRK. Men hvorfor angriper IS egentlig europeiske mål?

Alkohol dreper og skader og gir oss skallebank. Hvorfor er menneskets historie likevel full av fyll?

Lysets hastighet er grunnleggende for universet vårt. Men hvordan kan lyset gå like fort overalt og hva betyr det?

Energi fra trær og planter skal på sikt erstatte oljen. Men å hente ut godsakene fra gran og furu er en omstendelig prosess. Nå finner forskere svar hos brunråtesoppen.