Slik oppstår nordlyset

Bakgrunn:

Fortellingen om nordlyset begynner på sola, og ender i jordas magnetfelt. Se video og animasjoner om solvindens reise gjennom solsystemet.

20.4 2011 05:00

Lyset og varmen fra sola holder liv i oss og gjør jorda til en frodig klode.

Når sollyset flommer ned en fin vårdag, kan det være rart å tenke på at sola også lager en annen type lys: Nordlyset glir som slør over polarhimmelen i mørke vinternetter.

Men nordlyset ble født i hete. Det var opprinnelig en boble av en milliard tonn glødende gass, slynget ut av kraftige magnetfelt på sola.

Med en fart på åtte millioner kilometer i timen legger bobla ut på den lange reisen mot jorda. Tross den voldsomme farten, bruker den likevel 18 timer på å tilbakelegge de 150 millioner kilometrene, forbi planetene Merkur og Venus.

Alt dette kan du se i denne videoen, som er produsert av forskning.no i samarbeid med Fysisk institutt ved Universitetet i Oslo.

Du kan også se hva som skjer når bobla av glødende gass treffer magnetfeltet rundt jorda, og blir til nordlys.

I tillegg til videoen, vil korte animasjoner forklare hva som får sola til å lyse, hvordan magnetfeltene på sola oppstår, hvordan magnetfeltet på jorda beskytter oss mot farlig stråling og hvorfor nordlyset gløder.

Inger-Heidi Kjærvik var 33 år gammel og trente nesten hver eneste dag. Ingenting tilsa at hun skulle få blodpropp i lungene – bortsatt fra at hun gikk på p-piller.

Spionasje, sabotasje og utpressing truer bedrifter og myndigheter når datasystemene er koblet sammen via nettet. Men det finnes mottiltak.

De finnes over hele landet, men de er veldig sjeldne. De forlater hjemmene sine tidlig om våren og borer dype hull i jorda. De har følsomme fingre og trent blikk. Vet du hvem de er?

Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS)

Flertallet av de som overlevde terrorangrepet var ett år etter fortsatt plaget av ting som minner dem om angrepet, som skarpe lyder, folkemengder eller løping. Det gjør hverdagen vanskelig.

Da forskerne sjekket hvordan unger i Tromsø snakker, fikk de seg en overraskelse.

Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS)

God støtte fra familie og venner var viktig for den psykiske helsen til de som var på jobb i regjeringskvartalet 22. juli 2011. Men støtten må vare for å virke.

Forskere har lagd et kart over 1,2 millioner galakser, for å finne ut mer om mørk materie og mørk energi.

Kakaduer er tilpasningsdyktige og bruker gjerne verktøy for å nå fram til godsakene. Men bare om det er verdt innsatsen. Se video!