Slik oppstår nordlyset

Bakgrunn:

Fortellingen om nordlyset begynner på sola, og ender i jordas magnetfelt. Se video og animasjoner om solvindens reise gjennom solsystemet.

20.4 2011 05:00

Lyset og varmen fra sola holder liv i oss og gjør jorda til en frodig klode.

Når sollyset flommer ned en fin vårdag, kan det være rart å tenke på at sola også lager en annen type lys: Nordlyset glir som slør over polarhimmelen i mørke vinternetter.

Men nordlyset ble født i hete. Det var opprinnelig en boble av en milliard tonn glødende gass, slynget ut av kraftige magnetfelt på sola.

Med en fart på åtte millioner kilometer i timen legger bobla ut på den lange reisen mot jorda. Tross den voldsomme farten, bruker den likevel 18 timer på å tilbakelegge de 150 millioner kilometrene, forbi planetene Merkur og Venus.

Alt dette kan du se i denne videoen, som er produsert av forskning.no i samarbeid med Fysisk institutt ved Universitetet i Oslo.

Du kan også se hva som skjer når bobla av glødende gass treffer magnetfeltet rundt jorda, og blir til nordlys.

I tillegg til videoen, vil korte animasjoner forklare hva som får sola til å lyse, hvordan magnetfeltene på sola oppstår, hvordan magnetfeltet på jorda beskytter oss mot farlig stråling og hvorfor nordlyset gløder.

De synes det er vanskelig å vurdere hvor alvorlig problemene er når elever viser tegn på psykiske vansker. «Lærere opplever et gap mellom ansvar og kompetanse», sier forsker.

Forsvarets forskningsinstitutt

Når terroristene mislykkes, kan det fortelle oss om militant ekstremisme og radikalisering. I denne podkasten får du høre mer om hvem den typiske terroristen er.

Det er ikke bare-bare å være elvemusling i Norge, selv om vekstforholdene blir bedre.

Norsk senter for bygdeforskning

Bonde er noe av det mest risikofylte du kan være. Her er de største farene.

NORSØK - Norsk senter for økologisk landbruk

Kapselen skal ta opp giftstoffer i fordøyelseskanalen før stoffene kommer ut i blodet og forårsaker sykdom.

Hjertet må jobbe hardere i timene etter et måltid med usunn hurtigmat, spesielt dersom du har type 2-diabetes.

De skulle finne en kur mot kreft. I stedet oppdaget de et stoff som kan ta knekken på resistente bakterier.

Trolig må du skylde på helt andre ting enn melkesyre når beina ikke vil løpe intervaller lenger. Melkesyre kan til og med beskytte beina mot å stivne tidligere.