Slik oppstår nordlyset

Bakgrunn:

Fortellingen om nordlyset begynner på sola, og ender i jordas magnetfelt. Se video og animasjoner om solvindens reise gjennom solsystemet.

20.4 2011 05:00

Lyset og varmen fra sola holder liv i oss og gjør jorda til en frodig klode.

Når sollyset flommer ned en fin vårdag, kan det være rart å tenke på at sola også lager en annen type lys: Nordlyset glir som slør over polarhimmelen i mørke vinternetter.

Men nordlyset ble født i hete. Det var opprinnelig en boble av en milliard tonn glødende gass, slynget ut av kraftige magnetfelt på sola.

Med en fart på åtte millioner kilometer i timen legger bobla ut på den lange reisen mot jorda. Tross den voldsomme farten, bruker den likevel 18 timer på å tilbakelegge de 150 millioner kilometrene, forbi planetene Merkur og Venus.

Alt dette kan du se i denne videoen, som er produsert av forskning.no i samarbeid med Fysisk institutt ved Universitetet i Oslo.

Du kan også se hva som skjer når bobla av glødende gass treffer magnetfeltet rundt jorda, og blir til nordlys.

I tillegg til videoen, vil korte animasjoner forklare hva som får sola til å lyse, hvordan magnetfeltene på sola oppstår, hvordan magnetfeltet på jorda beskytter oss mot farlig stråling og hvorfor nordlyset gløder.

Julekalender:

Såpebobler av hydrogen er ikke som andre såpebobler.

Nett-TV:

Hjelpemiddelet rekker opp utstyret når operasjonen er ferdig. Det kan spare pasienter for store operasjoner.

Elbileieres rekkeviddeangst vil forsvinne uten at vi trenger å bygge ut kraftnettet mer enn strengt tatt nødvendig, ifølge elkraftprofessor.

Nord universitet

Du gjør miljøet en bjørnetjeneste om du kjøper kunstig juletre. Plasten havner i naturen og havet.

Julekalender:

Har du gått tom for strøm? Ta en potet.

– Over tid kan dette bli et demokratisk problem fordi funksjonshemmede ikke tør delta i det offentlige ordskiftet, mener forsker.

Proteiner fra melk holdt mus slanke, mens kjøtt fra kylling og svin gjorde dem svært tykke.

«Skjerp deg! Du skjønner vel at du må gå på skolen?» Slike reaksjoner får ofte barn og ungdom som ikke vil gå på skolen. Det hjelper dem ikke det minste.

Velkommen skal dere være nihonium, moscovium, tennessine og oganesson, de ferskeste medlemmene av det periodiske system.

Hvis du tror du har fri vilje, kan du nå hjelpe fysikere på vei mot enda sikrere kunnskap om hvordan de aller minste partiklene oppfører seg. Et spørsmål Niels Bohr og Albert Einstein aldri ble enige om.