Slik oppstår nordlyset

Bakgrunn:

Fortellingen om nordlyset begynner på sola, og ender i jordas magnetfelt. Se video og animasjoner om solvindens reise gjennom solsystemet.

20.4 2011 05:00

Lyset og varmen fra sola holder liv i oss og gjør jorda til en frodig klode.

Når sollyset flommer ned en fin vårdag, kan det være rart å tenke på at sola også lager en annen type lys: Nordlyset glir som slør over polarhimmelen i mørke vinternetter.

Men nordlyset ble født i hete. Det var opprinnelig en boble av en milliard tonn glødende gass, slynget ut av kraftige magnetfelt på sola.

Med en fart på åtte millioner kilometer i timen legger bobla ut på den lange reisen mot jorda. Tross den voldsomme farten, bruker den likevel 18 timer på å tilbakelegge de 150 millioner kilometrene, forbi planetene Merkur og Venus.

Alt dette kan du se i denne videoen, som er produsert av forskning.no i samarbeid med Fysisk institutt ved Universitetet i Oslo.

Du kan også se hva som skjer når bobla av glødende gass treffer magnetfeltet rundt jorda, og blir til nordlys.

I tillegg til videoen, vil korte animasjoner forklare hva som får sola til å lyse, hvordan magnetfeltene på sola oppstår, hvordan magnetfeltet på jorda beskytter oss mot farlig stråling og hvorfor nordlyset gløder.

Julekalender:

Har du også alltid drømt om å eie din egen vulkan? Bygg en da vel!

Planlegging av arbeidet stjal mye tid i hjemmetjenesten i Horten. Pasientene ønsket seg færre og mer presise hjelpere. Et dataprogram laget for frakt av gods ble tatt i bruk for å gjøre tjenesten mer effektiv.

– Behandling av psykiatriske lidelser begynner å bli like effektivt som behandling av et beinbrudd, ifølge forsker.

De regionale forskningsfondene

Når målet om eit berekraftig reiseliv møter lokale reiselivssatsingar, blir økonomisk berekraft gjerne vektlagt meir enn økologiske perspektiv.

Julekalender:

Bursdag på gang, men kjenner deg litt slapp? Frykt ikke, det er en smal sak å la ballongene blåse seg opp selv.

Julekalender:

Visste du at gummibjørner inneholder så mye sukker eller energi at de kan starte en kjemisk reaksjon?

Mange av de som lider av betennelsessykdommer som Crohns og ulcerøs kolitt sliter med fatigue - ekstrem utmattelse.

«Skjerp deg! Du skjønner vel at du må gå på skolen?» Slike reaksjoner får ofte barn og ungdom som ikke vil gå på skolen. Det hjelper dem ikke det minste.

Hvis du tror du har fri vilje, kan du nå hjelpe fysikere på vei mot enda sikrere kunnskap om hvordan de aller minste partiklene oppfører seg. Et spørsmål Niels Bohr og Albert Einstein aldri ble enige om.

Ved å designe dråper ved hjelp av leire og litt salt i vannet har forskere sett nye egenskaper som kan brukes til alt fra å øke oljeutvinning til å lage sminke og mat.