Tre deler fysikkprisen

Nobelprisen i fysikk for 2008 deles mellom tre personer; Yoichiro Nambu fra USA, og Makoto Kobayashi og Toshihide Maskawa fra Japan.

Det melder Norsk Telegrambyrå, NTB. Nambu, Kobayashi og Maskawa får prisen for sitt pionerarbeid på kvarker.

Dette er de minste byggesteinene vi kjenner til i naturen i dag, og de regnes som elementærpartikler.

Nobelprisen i fysikk har siden begynnelsen i 1901 blitt tildelt 180 personer, deriblant en rekke store kjente navn som Wilhelm Conrad Röntgen, Marie Curie, Edwin Schrödinger og Albert Einstein.

Prisen er på 10 millioner svenske kroner. I år får Nambu halve prisen, mens den andre halvdelen deles mellom de to japanske forskerne, opplyser NTB videre.

Nye tider, nye vinnere

Tidene har endret seg fra de tidlige prisvinnerne til de som vinner prisen i vår tid, mener postfoktor i partikkelfysikk, Bjørn Samset overfor forskning.no

- Noe som kjennetegner de første vinnerne på begynnelsen av 1900-tallet var at svært mange av dem forsket i kvantemekanikk, generell relativitetsteori og elementær partikkelfysikk.

- Feltet er blitt så mye bredere nå, og antallet mennesker som kan kalle seg fysikere har vokst enormt, sier han til forskning.no.

Fjorårsvinnerne

Prisen i fjor gikk til Albert Fert og Peter Grünberg, som fant opp viktig teknologi for å lese data på en harddisk.

Denne teknologien har gjort det mulig å gjøre harddisker mindre og mindre de siste årene, og blir brukt blant annet I bærbare datamaskiner og musikkspillere.

-Det er alltid vanskelig å forutse hvem som får nobelprisen I fysikk, fordi det er så mange gode kandidater på så mange ulike felt. Men noen må få den, og man kan jo bare dele ut en i året, sier Samset.

Trådløs kommunikasjon

Selv om mange av prisvinnerne opp igjennom tidene har gjort oppdagelser folk flest ikke vet om eller merker noe til, er det likevel noen som er mer synlig i dagens samfunn enn andre.

For eksempel arbeidet som ble gjort med trådløs kommunikasjon rundt 1900.

Italienske Guglielmo Marconi og tyske Karl Ferdinand Brauns fikk i 1909 nobelprisen i fysikk for sin forskning på trådløs kommunikasjon - telegrafi.

Det var en viktig mediehistorisk hendelse i desember 1901, da Marconi beviste at trådløse lydbølger ikke kunne bli påvirket av jordens runde form - han klarte å sende de første trådløse signalene over Atlanterhavet.

To kvinnelige prisvinnere

Av de 180 personene som har fått fysikkprisen, har bare to av dem av disse vært kvinner.

"Marie Curie"

Marie Curie ble tildelt sammen med sin mann Pierre Curie, og Henri Antoine Becquerel, som oppdaget spontan radioaktivitet.

Den andre kvinnen som ble hedret med nobelprisen var amerikanske Maria Goeppert-Mayer, som i 1963 fikk en tredjedel av prisen for sin arbeid med strukturen på atomenes skall.

- Et etterslep

- Etter Goeppert-Mayer har ingen kvinner fått nobelprisen i fysikk, men det kommer, mener postdoktor i partikkelfysikk, Bjørn Samset.

- Det er rett og slett et etterslep. De som får prisen nå, får den som regel for forskning de gjorde for 20-30 år siden. Man ser allerede nå at det er flere og flere kvinner som blir foreslått til nobelprisvinner i fysikk, så det blir nok ikke så mange år til, sier han til forskning.no.

Samset legger til at man de siste 20 årene har sett en stor bredde, og dessuten i økende grad at de som får den ikke bare representerer seg selv, men prosjektet sitt.

- Nå er det ofte mange tusen forskere som jobber med det samme prosjektet, og det er vanskelig å plukke ut enkeltpersoner til å få prisen. Dette tror jeg vil gjelde mer og mer, sier Samset.

- Likevel er det fremdeles store enkeltpersoner som helt klart får prisen for sine egne prestasjoner, sier han til forskning.no.

www.nobelprize.org