Kea-papegøyer på New Zealand blir lekne av å høre lekne artsfrender, viser forsøk der fuglene fikk høre opptak av kallelyder. Dette er første gang denne typen følelsesreaksjon er påvist hos andre dyr enn pattedyr, ifølge en studie i tidsskriftet Current Biology.

Papegøyer blir lekne av lekelyder

For første gang er slike reaksjoner påvist hos annet enn pattedyr, ifølge forskere fra New Zealand.

27.3 2017 04:00

Kea-fuglen er en vill papegøyeart som lever på Sørøya i New Zealand. Nå har forskere funnet ut at de lekne lydene den lager, virker smittende.

Dette ligner på hvordan latter smitter mellom mennesker. Slik smitteeffekt av lyder som skaper følelser har forskere tidligere sett også hos rotter, men bare hos pattedyr. Nå har altså fugler blitt med i lekegjengen.

Kea-papegøyen er nemlig både leken og intelligent, ifølge studien i tidsskriftet Current Biology. Den har et spesielt kallesignal som forskerne tolker som – “Jeg er leken”.

–Et slikt signal ville hjelpe mottakerne å skille sosial leking fra aggresjon, skriver forskerne i studien.

Se hvordan Kea-papegøyer reagerer på opptak av lekelyder!

Spilte av opptak

For å se om signalet virket slik, tok de med seg opptak av den lekne lyden ut i en nasjonalpark på Sørøya. Så spilte de av lydene for Kea-papegøyene der. De spilte også av andre fuglelyder for kontroll.

Resultatet var at mange papegøyer begynte å leke når de hørte lekelyden. De kunne enten leke alene og gjøre akrobatiske øvelser i lufta eller starte en ny lek sammen med andre fugler som ikke lekte fra før av.

Dette betyr, ifølge forskerne, at lyden ikke virket som en invitasjon – “skal vi leke”. Den virket heller smittsomt, som menneskelatter. Fuglene ble rett og slett lekne av lekelyden.

Dette er en overføring av følelser med lyder som altså er ny for fugler, skal vi tro forskerne bak studien i Current Biology.

Raoul Schwing m.fl: Positive emotional contagion in a New Zealand parrot, Current Biology 20.mars 2017, http://dx.doi.org/10.1016/j.cub.2017.02.020.