To identiske butikker var med i studien i Philadelphia. Den ene butikken ble utstyrt med klistremerker på gulvet som førte mot frukt- og grønnsakshyllene. Her kjøpte forbrukerne mer sunne matvarer, mens omsetningen i andre butikken holdt seg som før.

Kjøpte mer frukt og grønt med piler i butikken

Kundene kjøpte mer frukt og grønnsaker i butikker der gulvet var merket med piler mot grønnsaksdisken. – Absolutt verdt å prøve i Norge også, sier matforsker.

4.8 2016 04:00

En rekke tiltak har vært forsøkt for å få oss til å kjøpe mer av de sunne matvarene. Men ikke alt virker. For eksempel fører ikke lettere tilgjengelighet av disse matvarene nødvendigvis til økt salg.

Noen studier har også vist at salget ikke stiger, selv om man reklamerer for sunne alternativer på for eksempel fotballstadioner. Den norske studien viste bare at lavere pris gjorde susen. 

Nå viser en ny, amerikansk studie at det enkle ofte er best. Så enkle symboler som klistremerker med piler på gulvet, kan få oss til å endre innholdet i matkurven.

Følg pilen for helse

Forskerne skulle måle effekten av markedsføring inne i butikken, og tok utgangspunkt i to butikker fra samme butikkjede. De hadde begge samme utforming.

Så klistret forskerne ti grønne, store piler på gulvet i den ene butikken. På pilene sto det: «Følg grønne piler for et sunt hjerte». Pilene pekte selvsagt mot frukt- og grønnsaksdiskene. 

Forskerne fikk tilgang til salgstallene for to uker fra begge butikkene.

Betydelig økning

Butikken med piler rapporterte om betydelig økt salg av frukt og grønt i perioden. Salget av frukt og grønt steg med åtte prosent.

Til alt overmål gikk ikke den totale omsetningen per kunde opp. Og det var jo positivt både for lommeboken og fordi kasting av mat som ikke blir spist heller ikke er av det gode. 

Forbrukerne i denne butikken kjøpte altså bare mer frukt og grønnsaker og mindre av andre varer.

Studien er publisert i tidsskriftet Journal of Nutrition Education and Behavior.

– Slike tiltak kan dytte forbrukere i riktig retning slik at vi får til et skifte i folks helse, sier forsker Collin Payne ved New Mexico State University, som var ansvarlig for studien, i en pressemelding.

Matforsker Bent Sofus Tranøy, ved Høyskolen i Hedmark og Markedshøyskolen, mener derimot at forbrukere er for travle, sløve og sultne til å ta sunne og økonomiske valg. Derfor velger vi minste motstands vei, mener han. 

Gjør det enklere 

Matforsker Annechen Bugge ved Statens institutt for forbruksforskning mener pilene er et godt eksempel på at man kan gjøre det enklere for forbrukere å velge sunne varer. Hun er ikke overrasket over at det virker.


Seniorforsker Annechen Bugge ved SIFO skrev doktorgraden sin om nordmenns middagsvaner. Nå skal hun finne ut hva som virker for å få nordmenn til å kjøpe sunnere mat.

– Andre tiltak i samme retning i Norge er nøkkelhullmerking og brødskalaordningen, der brødets grovhet synes med enkel grafikk på brødposen. Dette er til god hjelp for forbrukere, for man kan jo ikke se på fargen til brødet om det er grovt eller ikke, påpeker hun.

– Men vil et slikt tiltak fungere også i Norge?

– Hvorfor ikke? Det er i så fall bare det motsatte av det usunne kjøpepresset vi har blitt utsatt for i lang tid, ved at varer som sjokolade har vært plassert rett ved kassen.

– I det siste har det vært kritisert, og jeg vil tro vi kjøper mindre av usunne varer hvis vi ikke blir eksponert for dem så direkte, sier hun til forskning.no.

Ikke sikkert effekten varer over tid

Forskerne gjentok forsøket over en lengre periode på to andre butikker med andre kundegrupper, med samme resultat.

I Norge skal SIFO i samarbeid med Greennudge og Nofima vurdere tidligere studier av ulike tiltak som er gjort for å få forbrukere til å velge sunnere matvarer.

– Vi skal oppsummere hva som har fungert bra og dårlig og komme med anbefalinger fremover basert på dette, sier Bugge.

En studie fra Handelshøyskolen i Bergen har blant annet vist at  stirrende øyne får oss til å gi mer penger og forsøple mindre

Payne, som står bak den nye pil-studien, tar riktignok forbehold om at det sunnere handlemønsteret til forbrukerne ikke nødvendigvis holder seg over tid. Han ser ikke bort fra at effekten av klistremerkene avtar med tiden.

Referanse:

Collin Payne mf: This Way to Produce: Strategic Use of Arrowa on Grocery Floors Facilitate Produce Spending Without Increasing Shoppers Budgets. Journal of Nutrition Education and Behavior. 30. juni 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.jneb.2016.05.001

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Du må bruke ditt fulle navn. Vis regler

Regler for leserkommentarer på forskning.no:

  1. Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  2. Rasistiske og andre diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  3. Vi anbefaler at du skriver kort.
  4. forskning.no har redaktøraransvar for alt som publiseres, men den enkelte kommentator er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  5. Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  6. Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
  7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.
  8. Du må bruke fullt navn. Anonyme innlegg vil bli slettet.