Feitere rumpe av å sitte

Når vi sitter eller ligger, blir deler av kroppsvevet presset av vekten som hviler på det. Det kan øke fettproduksjonen.
4.12 2011 05:00

Vi vet godt at det er viktig for helsa å røre på seg.

Når vi er i aktivitet, brenner vi energien vi har fått i oss gjennom mat. Når vi ikke bruker kroppen noe særlig fysisk, blir energien som er til overs, lagret som fett.

Nå viser en ny studie at alle timene på kontorstolen og sofaen hjemme i seg selv kan øke fettproduksjonen i de delene av kroppen vi sitter eller ligger på.

For fettcellene blir livet som sofapotet en slags aktiv inaktivitet, som gjør at kiloene fester seg raskere på kroppen.

Fettceller modnes nemlig raskere, og produserer opp mot 50 prosent mer fett, når de blir utsatt for lange perioder med såkalt mekanisk deformering.

Med andre ord skrus fettproduksjonen opp i det kroppsvevet vi legger vekta på når vi sitter eller ligger.

Cellenes miljø

- Fedme er mer enn bare en kaloriubalanse. Cellene selv reagerer på det mekaniske miljøet. Fettceller produserer mer og raskere triglyserider når de blir utsatt for statisk mekanisk deformasjon.

Det sier professor Amit Gefen ved Department of Biomedical Enginerring ved Tel Aviv University i Israel, i en pressemelding fra universitetet.

Han mener dette demonstrerer enda en negativ effekt av vår moderne, stillesittende livsstil.

Gefen jobber egentlig med å undersøke de kroniske sitte- og liggesårene som plager pasienter bundne til rullestol eller seng.

Muskelsvinn er en vanlig bivirkning av inaktivitet over lang tid. Når Gefen studerte MRI-bilder av muskelvevet til pasienter som var lammet på grunn av skader på ryggmargen, la han merke til noe.

Over tid kom fettceller og invaderte kroppens store muskler.

Da bestemte professoren seg for å undersøke om mekanisk deformasjon oppmuntrer fettvevet til å utvide seg.

Labforsøk

I laboratoriet stimulerte han forløpere til fettceller med glukose eller insulin for at de skulle starte utviklingen til å bli fettceller.

Cellene ble deretter plassert i en innretning som deformerte cellene. Forskerne fikk dette til ved å feste cellene i et elastisk og fleksibelt dyrkingsmedium.

Noen av cellene ble utsatt for konstant deformasjon over lange tidsperioder, tilsvarende lange ligge- eller sitteperioder. Kontrollgruppen med celler ble ikke utsatt for dette.


Sitter du mye, er det fare for at rumpa girer opp fettproduksjonen.

Små dråper av fettstoffer dannet seg i begge cellegruppene, men etter to uker med konstant deformasjon, hadde pressgruppen utviklet flere og større dråper.

Når cellene var ferdig modnet etter 3-4 uker, hadde pressgruppa utviklet 50 prosent mer fett enn kontrollgruppa.

Første studie

Ifølge Gefen er dette den første studien som ser på fettceller mens de utvikler seg, og samtidig tar høyde for den mekaniske deformasjonen.

- Det ser ut til at lange perioder med statisk mekanisk deformasjon på grunn av kroppens vekt når vi sitter eller ligger, fører til økt produksjon av fettstoffer, sier han i pressemeldingen.

Det betyr at vi må tenke på cellenes mekaniske miljø, i tillegg til å telle kalorier som spises og brennes, mener Gefen.

Sammen med kollegaene planlegger han nå å undersøke hvor lange perioder en person kan sitte eller ligge uten at den mekaniske deformasjonen virker inn på fettproduksjonen.

- I mellomtiden skader det ikke å reise seg opp og ta en liten spasertur i ny og ne, sier han.

Referanse:

Naama Shoham, Ruth Gottlieb, Orna Shaharabani-Yosef, Uri Zaretsky, Dafna Benayahu og Amit Gefen; Stretching Accelerates Lipid Production in 3T3-L1 Adipocytes by Activating the MEK Signaling Pathway; American Journal of Physiology – Cell Physiology; oktober 2011; doi: 10.1152/ajpcell.00167.2011.

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Du må bruke ditt fulle navn. Vis regler

Regler for leserkommentarer på forskning.no:

  1. Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  2. Rasistiske og andre diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  3. Vi anbefaler at du skriver kort.
  4. forskning.no har redaktøraransvar for alt som publiseres, men den enkelte kommentator er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  5. Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  6. Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
  7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.
  8. Du må bruke fullt navn. Anonyme innlegg vil bli slettet.