Bikkja forstår

Det er vel derfor folk elsker sine voffende venner? Fordi hunden forstår deg.

Hmmm...nettopp, akkurat ja, jeg skjønner....Motiv fra forskernes forsøk med videosnutter, for å se hvoran hunden reagerte på blikk. (Foto: Current Biology, Téglás et al.)

Ny studie i Current Biology skal være den første til å måle blikkretninger for å kartlegge hunders sosiale evner.

Resultatene viser at bikkja ikke bare fanger opp hva mennesker faktisk sier, men også intensjonene våre - gjennom eksempelvis blikk eller bevegelser.

- Det er stadig økende dokumentasjon på at mennesker og hunder deler noen sosiale ferdigheter.

- Måten hunder fungerer sosial-kognitivt på, er på nivå med småbarn i alderen seks måneder til to år.

Det sier forsker József Topál ved Hungarian Academy of Sciences, i et presseskriv fra Cell Press.

- Funnene våre viser at hunder er mottakelige for menneskelig kommunikasjon som tidligere bare har vært tillagt småbarn, fortsetter Topál.

Hva var det jeg sa?

Verken Topál eller kollegene tror funnene vil få hundeeiere til å sette kaffen i vranstrupen av pur overraskelse.  Men ved å følge øyebevegelsene fikk de et innblikk i hundens intellekt.

Forskerne brukte videosnutter av en person som snur seg mot den ene av to like krukker.

I en snutt ser personen først rett mot hunden, og roper ut (“Hi dog!”) med høy stemme for å fange oppmerksomhet.

I en annen snutt var stemmen lav, og det var null øyekontakt i forkant av utropet.

Når det hadde vært blikkontakt først, var det størst sannsynlighet for at hunden fulgte med, og festet blikket mot den krukken personen vendte seg mot.

Nå som dette er vitenskapelig rapportert kan du bare lene deg tilbake og si: Hva var det jeg sa? Dette visste vi allerede!

- Ikke sant, Fido?

Téglás et al.: Dogs’ gaze following is tuned to human communicative signals. Current Biology.