Sauer som stresser føder syke lam

Sauer som stresser under svangerskapet føder lam med organskader. Miljøpåvirkninger tidlig i fosterstadiet kan nemlig påvirke risikoen for sykdomsutvikling senere i livet, viser en undersøkelse som også er relevant for mennesker.

Sauer som stresser under svangerskapet føder lam med nyreskader. Som voksne sauer, får disse lammene høyt blodtrykk.

Fosterprogrammering

Australske forskere fra University of Melbourne la frem studien på et møte i eksperimentell biologi i New Orleans denne uken, skriver Natures nettutgave.

Forskerne tror at hendelser man utsettes for som foster kan påvirke risikoen for å utvikle sykdom i voksen alder.

Stresshormoner

Forskerne utsatte sauene for stress i to dager i fjerde svangerskapsuke (tilsvarer 5. - 7. uke hos mennesker) ved å injisere stresshormonet kortisol. Lammene som ble født av disse sauene utviklet høyt blodtrykk da de var fem måneder.

Redusert nyrekapasitet

Studien viste at genene som regulerer nyreutvikling og blodtrykk, er mer aktive enn normalt like før fødselen. Stresset fører til at nyrecellene utvikler seg for raskt, og organet får dermed mindre tid til å vokse.

Som voksne har disse dyrene bare to-tredjedels nyrekapasitet. Over tid vil den reduserte evnen å kvitte seg med vann og salt føre til økt blodtrykk.

Flere studier

Andre epidemiologiske studier har vist at dårlig ernæring kan hemme fostervekst og gi redusert fødselsvekt som er assosiert med økt risiko for hjertesykdommer, høyt blodtrykk og type 2 diabetes.