Småhund fra Midtøsten

Alle små hunder kommer sannsynligvis fra Midtøsten, ifølge ny studie.

"Forskerne mener små hunder utviklet seg i Midtøsten for rundt 12 000 år siden, på samme tid som mennesker i området begynte med jordbruk. (Illustrasjonsfoto: iStockphoto)"

Fakta om hund:

Hunden (Canis familiaris) er en altetende rovdyrart som er nært beslektet med ulv, sjakal og prærieulv.

Hunden ble først brukt til mat og som pelsdyr. Steinalderfunn viser at hundeknokler ble kløyvd så mennesker kunne spise margen.

Så sent som mot slutten av 1800-tallet var hundefett ansett som medisin mot tuberkulose i enkelte avsidesliggende norske bygder.

Hunden er menneskets eldste husdyr og vi har drevet selektiv avl på dem mye lenger enn med andre dyr.

Begrepet hunderase oppsto for rundt 200 år siden. I dag finnes det omtrent 450 hunderaser i verden hvorav 250 også finnes i Norge.

Hunden er et flokkdyr og finnes i en rekke farger, former og størrelser.

Det finnes hunder som veier 100 kilo i voksen alder, og også noen som bare veier 1 kilo.

Kilde: www.snl.no

I 2007 kunne en studie fra National Human Genome Research Institute slå fast at alle småhunder har en mutasjon i det såkalte IGF1-genet.

Nå kan en gruppe forskere fra University of Wisconsin-Madison (UWM) bekrefte dette funnet, og samtidig har de funnet sterke bevis for at små hunder stammer fra Midtøsten.

Studien er publisert i det siste nummeret av tidsskriftet BMC Biology.

Fant ikke mutasjon hos ulv

Et forskerteam ledet av Melissa Gray ved UWM fant mutasjonen hos nesten alle de 23 småhundrasene de undersøkte, men hos nesten ingen av de 15 store hunderasene de så på.

Dermed begynte forskerne å lure på når denne mutasjonen inntraff. var den der allerede før hundene var temmet, eller kom den etter at hund og menneske hadde begynt å leve sammen?

Ett eller annet sted i Europa eller Asia ble de første ulvene venner med oss lange tobeinte, og etter hvert ble disse tamme dyrene til hunder. Det kan ha skjedd flere steder i Europa og/eller Asia, på ulike måter, og på forskjellige tidspunkt.

Det er fastslått at hunder (Canis lupus familiaris) stammer fra de eurasiske gråulvene (Canis lupus), og oppfatningen i dag er at dette skjedde for mellom 15 000 og 40 000 år siden.

"Opprinnelig stammer alle hunder fra ulven. (Illustrasjonsfoto: iStockphoto)"

Forskerne bak den nye studien undersøkte 17 ulike ulvepopulasjoner rundt i verden, men fant ikke igjen mutasjonen fra småhundene. Det kan tyde på at mutasjonen skjedde etter at menneskene tok de små firbeinte inn i varmen.

Stammer fra indisk, iransk og israelsk ulv

For å finne ut hvor de første småhundene kom fra bestemte forskerne seg for å undersøke DNA-regionen som ligger ved siden av den hvor IGF1-mutasjonen finner sted.

Dette gjorde de både hos ulv og hund, og kunne se at småhundenes DNA lignet mest på det de fant hos ulv fra Israel, Iran og India.

Forskerne skriver at dette er sterke bevis for at den tidlige utviklingen av småhund skjedde i Midtøsten.

De skriver videre at dette stemmer godt overens med tidligere funn av småhundlevninger i 12 000 år gamle gravkamre i regionen.

Gravkamrene er fra tiden da de første menneskene begynte med jordbruk, og forskerne mener de små hundene kan være et resultat av at mindre dyr kan ha vært mer ettertraktet i tettpakkede jordbrukssamfunn.

Dette kan også være grunnen til at mange av de andre husdyrene fra Midtøsten, som katt og storfe, er mye mindre enn sine ville slektninger, skriver forskerne.

Melissa Gray et. al., The IGF1 small dog haplotype is derived from Middle Eastern gray wolves, BMC Biology, 24 februar 2010