Hunden var mat før den ble venn

Verdens største hundestudie avslører at menneskets beste venn kan ha blitt temmet fordi vi ville spise den.

"I løpet av de siste 16 000 årene har ulven blitt temmet og alet opp til menneskets beste venn. (Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no)"

Alle hunderaser - fra den knøttlille Chihuahaen som lever i dyre håndvesker, til den gigantiske St. Bernard som kan veie opp mot 120 kilo - stammer fra ulven.

Til nå har man ikke helt greid å forstå hvordan ulven endte opp som menneskets beste venn, men verdens største hundestudie antyder at det ikke var kos eller vakthold, men hundekjøttet som gjorde at vi begynte å ale den opp.

- Alle hunder har ett felles utgangspunkt, og dette har vi nå sted- og tidfestet, sier Peter Savolainen, som ledet studien, til forskning.no.

Studien er publisert i det siste nummeret av tidsskriftet Molecular Biology and Evolution.

- Alle hunder er i slekt

Forskere fra Kungliga Tekniske Høgskolan i Stockholm har testet det mitokondrielle arvestoffet hos hunder i ulike deler av verden og funnet ut at det ser ut som om alle er i slekt.

Mitokondrien er en del av cellen som inneholder sitt eget arvestoff (mtDNA). Dette arvestoffet nedarves bare fra mor til barn. Det gjør det mulig å følge morslinjene tilbake i tid.

"Det er ikke mange av dagens hunderaser som hadde følt seg trygge sammen med ulveforfedrene sine. (Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no)"

De svenske forskerne mener analysen deres beviser at alle dagens hunder stammer fra temming av ulv et sted sør i Kina for under 16 300 år siden.

- Dette er en del av verden hvor det aldri har vært tabu å spise hund, og tanken om at den kan ha blitt temmet for å bli brukt som mat kommer egentlig av seg selv, sier Savolainen.

Spredde seg som vakt- og trekkhund

Han mener at menneskene etter hvert begynte å fange og ale opp ulv for å spise dem, men legger til at hundens spredning til alle verdens kontinenter også skyldes at de ble brukt til å dra sleder og holde vakt.

- Det interessante er at nå som vi har identifisert stedet og tidspunktet for når hunden ble temmet, så kan arkeologer begynne å grave og se om de finner noen spor, avslutter han.

De tidligste arkeologiske hundefunnene til nå viser at mennesker i Sør-Øst Asia bodde sammen med hunder allerede for 11 500 år siden. I Europa skjedde det først for 10 000 år siden og i USA er det funnet bevis for hundehold for 8100 år siden.

Peter Savolainen et. al., mtDNA Data Indicates a Single Origin for Dogs South of Yangtze River, less than 16,300 Years Ago, from Numerous Wolves, Molecular Biology and Evolution, 1. Sept. 2009, (PDF)