Planter reagerer på lyden av å bli spist

Plantene begynner å forsvare seg allerede når de hører lyden av en kålorm som spiser blader.

Når de registrerer lyden av blader som blir spist, skiller plantene ut stoffer som skal skremme bort kålormen. (Foto: University of Missouri)

Plantenes forsvarsstrategier fortsetter å fascinere. Nå har forskere påvist at vårskrinneblom (Arabidopsis thaliana) reagerer på lyden av en kålorm som gomler i seg bladverk.

Forskere fra University of Missouri tok opp lyden av vibrasjonene som oppstår når kålormer spiser bladene til planten. Vårskrinneblom brukes ofte som modellplante i forskning.

De spilte deretter av lyden for én gruppe planter, mens en annen kontrollgruppe ikke fikk høre noe.

Produserte skremmestoff

Etter et par døgn ble begge grupper testet for glukosinolater, et kjemisk stoff som virker avskrekkende overfor insekter og ormer.

Resultatet?

Den gruppen som ble utsatt for lyden av beitende kålorm, hadde skilt ut flere glukosinolater.

Plantene reagerte derimot ikke på ufarlige lyder, som f.eks. lyden av vind.

Planter oppfører seg som dyr

Professor Rex Cocroft mener at dette viser at planter på noen områder har samme type atferd som dyr, deriblant oss mennesker.

– Forskningen vår gjør vinduet for planteatferd litt bredere, og viser at de har mange av de samme reaksjonene på ytre påvirkninger som vi selv har, til tross for at reaksjonene ser annerledes ut, sier Cocroft.

Video: University of Missouri