Ett insekt kan være katastrofalt

Hvis bare ett enkelt fremmed insekt kommer inn i landet, kan det være nok til å starte en biologisk invasjon.

Dette er dårlige nyheter, når vi vet at invaderende arter er en stor trussel mot biologisk mangfold.

Det er en studie utført av biologen Amro Zayed ved New York University, som altså viser at ett insekt kan være nok til å starte en biologisk invasjon av en fremmed art.

Konklusjonen er basert på undersøkelser av genetisk variasjon hos bier hjemmehørende i Europa, sammenliknet med europeiske bier som har invadert USA, og som nå sprer seg med urovekkende fart.

Ut fra analysen fant Zayed at den amerikanske populasjonen mest sannsynlig hadde sitt opphav i en enkelt, befruktet hunnbie.

Vanligvis regner biologene med at det må flere individer til før en art kan utgjøre en trussel. Og særlig for bier er det kjent at de har har store genetiske problemer i små populasjoner.

Dermed er disse nye resultatene oppsiktsvekkende og litt skremmende.

Selv om enkeltindivider slett ikke trenger å være en trussel i hvert enkelt tilfelle, betyr dette at vi må være enda mer på vakt overfor invaderende ater.

Rapporten er publisert i Public Library of Science, PLoS.

Ingressbilde av honningbie: Zachary Huang. Forsideingressbilde av bien Andrena gravida: Roy Kleukers.