Verdens eldste tre lever i Sverige

I Dalarna midt i Sverige står verdens eldste nålevende tre – ei gran med den anselige alderen 9 550 år.
19.4 2008 03:00

“Denne grana i Dalarna i Sverige er hele 9 550 år gammel. (Foto; Leif Kullmann, Umeå Universitet)”

Stikk i strid med allmenn oppfatning ser det ut til at grana var et av de første treslagene som slo rot i Sverige, da sist istid var over for omtrent 10 000 år siden. En av pionerene lever faktisk enda, i følge professor Leif Kullmann og kollegaer fra Umeå Universitetet.

De undersøkte gamle trerester og kongler i jorda under en slags vase av et grantre i Fulufjället i Dalarna. En karbon-14-datering viste at restene var henholdsvis 375, 5 660, 9 000 og 9 550 år gamle.

Men da teamet sammenlignet genomet til de døde restene med det levende treet over, ble saken for alvor interessant. Alt tyder nemlig på at de gamle restene i jorda er kommer fra det samme individet som det levende treet over.

Grunnen til at det fantastiske grantreet har klart å overleve i nesten 10 000 år med temmelig varierende klima, er en egen evne til å klone seg selv, forklarer Kullmann i ei pressemelding fra Umeå Universitet.

Taklet kaldere klima

Grana kan lage senkere. Det betyr at det vokser ut røtter på de nederste greinene, som snart etablerer seg som egne trær. Disse trærne er genetisk kliss likt modertreet, og dermed per definisjon det samme individet.

Og det er antagelig nettopp denne evnen som gjør at grana i Dalarna har overlevd, tror Kullmann.

Ettersom klimaet sakte ble kaldere opp igjennom tusenåra, gikk de nye klonene over fra å ha høyreiste granstammer, til å bli lave busk som taklet harde vintrer og korte somrer bedre.

I de siste hundre åra har temperaturen imidlertid steget igjen. Dermed har grana nok en gang skutt opp en rett stamme, som har vokst slik siden 1940-tallet.

Världens äldsta nu levande träd finns i Dalarna

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Vis regler

7. 7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.

Forskeren forteller:Mange gravide blir lagt inn på sykehus og behandlet unødvendig fordi legene tror de skal føde for tidlig. Nå viser ny forskning hvordan de bedre kan forutsi for tidlige fødsler.
Forskeren forteller:Forskere i Norge og India har funnet genmarkører som styrer hvor motstandsdyktig Rohu-karpe er mot bakteriesykdommen Aeromoniasis.

En mungo begynner ikke å hjelpe til mer hjemme dersom dyret i utgangspunktet er selvsentrert.

Store vulkanutbrudd har kjølt ned klimaet flere ganger gjennom de siste 2500 årene. De har også endret menneskenes historie.