Da katten ble temmet

Dersom du har lurt på hvem som var lure nok til å temme katten, kan du slutte nå. Gentester av nesten 1000 katter viser at de alle stammer fra samme sted.

Hvor huskatten kommer fra er ikke lenger noe å lure på. Som forskning.no tildigere har meldt er kattens stamtre funnet, og kattens genetiske historie er temmelig godt kartlagt.

Lenge har biologer regnet med at det er villkatten, og ikke for eksempel pumaen, som utgjør det genetiske grunnlaget for dagens huskatter. Noe annet ville jo være ganske overraskende, også.

Men når ble katten ble forandret fra et vilt dyr til å bli en av menneskenes beste venner? Det har vært et omstridt spørsmål.

Genmateriale gir svar

Nå kan en ny undersøkelse være med på å oppklare saken, melder ScienceNOW. Forskere fra National Cancer Institute i Bethesda i Maryland har samlet inn genetisk materiale fra nesten 1000 levende katter fra tre kontinenter, både tamme og ville.

Etter at materialet var analysert var konklusjonen klar: Analysene antyder at alle disse har samme stamfedre. Nærmere bestemt tamme katter som levde som huskatter for hele 130 000 år siden.

Huskattens vugge har vært den såkalte “fruktbare halvmånen” - det beltet som løper fra Nildeltaet i Egypt via østsiden av Middelhavet og via Mesopotamia og ned mot Persiabukta.

Det er her mennesket først slo seg ned og begynte å dyrke korn og andre matplanter.

Venn i kampen for tilværelsen

Når man lagrer mat, gjelder det å passe på at mus og rotter ikke spiser den opp. Og det var her kattene kom inn, mener forskerne. Ved å temme villkatter og ta dem inn sørget man for å redusere gnagerplagen.

Så i likhet med ekstremt mye av det som utgjør menneskelig sivilisasjon, kommer også tamkatten fra dette området.

En av forskerne som har arbeidet med undersøkelsen, Stephen J. O’Brien, kaller temmingen av katten for “et av de mest interessante eksperimentene i historien”.

O’Brien leder også et prosjekt som skal kartlegge kattens genom. Han mener den neste utfordringen er å finne ut hvilken genetiske mutasjon som gjør katter mulige å temme.

Referanse: Carlos A. Driscoll m.fl.: “The Near Eastern Origin of Cat Domestication”. Science 28. juni 2007.