«Slakteren fra Carolina», Carnufex carolensis, var over tre meter fra snute til halespiss. (Illustrasjon: Jorge Gonzales, Discovery News)

Kolossal krokodille gikk på to bein

Her er en av fortidens mest skremmende jegere: en enorm krokodille på over tre meter. Til forskernes store overraskelse gikk den på to bein.

Like før dinosaurenes tidsalder virkelig kom i gang, for omkring 230 millioner år siden, levde en kolossal stamfar til krokodillene på superkontinentet Pangea. Den var over tre meter lang og gikk på to bein.

Det er en forskergruppe fra USA som oppdaget dette da de lagde 3D-modeller av et fossil. De døpte den Carnufex carolensis, «Slakteren fra Carolina».

– Carnufex levde i det som i dag er staten North Carolina omtrent da superkontinentet Pangea begynte å slå sprekker, forteller forskergruppens leder, Lindsay Zanno fra det naturhistoriske museet i North Carolina, til Discovery News

– Kraniet er slankt, med en lang snute og masse knivformede tenner. Dette var en jeger som var spesialisert i å flerre kjøtt fra ofrenes knokler, forteller hun.

Hard konkurranse

Forskerteamet tror Carnufex hovedsakelig levde av aetosaurer, en bestemt type av pansrede reptiler, og dicynodonter, som var pattedyrlignende krypdyr. Det viser en analyse av hvilke andre dyr som levde samtidig.

Men det har antagelig vært hard konkurranse mellom de forskjellige rovdyrene på denne tiden – den 50 millioner år lange trias-perioden.

Kjempekrokodillen Carnufex hadde en slank snute med sylspisse og knivformede tenner. Den var spesialist i å flerre stykker av kjøtt fra knoklene til byttet sitt. (Foto: (Illustrasjon: Lindsay Zanno) )

– Trias var preget av for få planteetere og for mange kjøttetere. Det gjorde at jegeren ofte ble den som ble jaget, sier Zanno.

Banet vei for dinosaurene

Carnufex døde antagelig ut for omkring 201 millioner år siden, sammen med de fleste andre store kjøtteterne som levde på land. Denne masseutryddelsen ga plass til dinosaurene, som dominerte i jura-tidsalderen.

Forskergruppen skapte en detaljert 3D-modell av kraniet til Carnufex ved å bruke en overflateskanner med høy oppløsning. Ved å sammenligne denne modellen med andre kroppsdeler, så de at den måtte ha gått på to bein.

Studien er utgitt i Scientific Reports