I trafikken her på Fullerton Road i Singapore er du tryggere hvis du setter deg inn i en gul taxi framfor en blå en.

Færre ulykker med gule taxier

Forskere har sammenlignet ulykkesstatistikken for gule og blå drosjer i Singapore.

15.3 2017 04:00

Tidlig på 1900-tallet grunnla John D. Hertz Yellow Cab Company i Chicago. Han begrunnet fargevalget med at forskere ved universitetet i byen konkluderte med at gul var den mest synlige fargen.

Selve studien er aldri funnet, men gule drosjebiler har spredt seg til byer over hele verden. Også til Singapore, der byens største taxiselskap har en bilpark som består av gule eller blå biler.

Nå har forskere undersøkt om fargen påvirker ulykkesstatistikken. Og det gjør den.

Farge eneste forklaring

I løpet av én måned skjer det 66 ulykker per 1000 gule taxier. De blå bilene, som ellers er helt like, er involvert i 72 slike episoder per 1000 per måned.

Etter å ha skrellet bort andre mulige forklaringer, for eksempel oppførselen og den sosiale bakgrunnen til sjåførene, satt forskerne igjen med fargen som eneste forklaring.

Til og med sjåfører som vekslet mellom blå og gul bil, fulgte samme trend. De krasjer oftere når de sitter bak rattet i en blå drosje.

Færre påkjørsler bakfra

En av grunnene til at Hertz og andre drosjeeiere liker gule drosjer, er at det ikke er så vanlig at privatpersoner velger denne fargen. Men den ferske studien mener å bevise at gule taxier rett og slett er lettere å legge merke til i trafikken enn blå taxier.

– Særlig når den ligger foran et annet kjøretøy eller når det er gatelys, er det lettere for andre trafikanter å unngå å treffe dem, skriver forskerne.

Kjører du bak en gul drosje, er det større sjanse for å slippe unna en kollisjon.

Forskerne mener at synlighet bør være en viktig faktor når myndighetene velger farge på kollektivkjøretøyer. Og at kanskje også drosjeselskapene bør tenke seg om.

– Å gjøre alle taxier gule kan spare liv og redusere økonomiske tap, sier professor Ho Teck Hua i en pressemelding fra Universitetet i Singapore.

Sølv er også bra

Dette er ikke første gang forskere ser på fargespekteret i forbindelse med bilulykker.

En studie av trafikken i New Zealand viste at sølvfargede biler hadde mindre risiko for å bli innblandet i alvorlige ulykker enn hva tilfellet var for hvite biler. Det kan du lese mer om her: Sikker i sølvfarget bil

Referanse:

Teck-Hua Ho, Juin Kuan Chong og Xiaoyu Xia: Yellow taxis have fewer accidents than blue taxis because yellow is more visible than blue. PNAS, mars 2017, doi: 10.1073/pnas.1612551114.

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Du må bruke ditt fulle navn. Vis regler

Regler for leserkommentarer på forskning.no:

  1. Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  2. Rasistiske og andre diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  3. Vi anbefaler at du skriver kort.
  4. forskning.no har redaktøraransvar for alt som publiseres, men den enkelte kommentator er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  5. Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  6. Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
  7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.
  8. Du må bruke fullt navn. Anonyme innlegg vil bli slettet.

Annonse

Emneord

Saker fra våre eiere

Nasjonalforeningen for folkehelsen

Tidligere har det vært vanskelig å vite hvem som er i faresonen for akutt hjerteinfarkt. Nå kan blodprøver gi svaret på kort tid. 

Høgskolen i Oslo og Akershus

Er 0,999… med uendelig mange desimaler mindre enn 1 eller lik 1? Både folk flest og lærerstudenter svarer typisk det samme.

Universitetet i Oslo

Behandlingen er direkte rettet mot å redusere selvskading og selvmordstanker. Og den gir gode resultater.

Saker fra våre eiere

Universitetet i Oslo

For noen barn er det ekstra krevende med rop og skrik i skolegården, bøker som smelles igjen og stolbein som skraper mot gulvet.

NTNU

De over 65 år har like god effekt av operasjon for skiveprolaps i korsryggen sammenlignet med yngre pasienter.

Nordlandsforskning

Selskapet kan skyve svakstilte ut av utleiemarkedet, men også skape nye turistmål. Nå skal forskere finne ut hvilke konsekvenser Airbnb får i Norge.

Forskeren forteller:

Når ungdom presses til å drive med idrett, og voksne bestemmer hvordan de skal gjør det, da blir idrettsungdom lei. Men du kan unngå at barna dine mistrives, blir stresset og presterer dårlig på sikt.

Enkle grep kan føre til markante livsstilsendringer og få folk til å leve sunnere, ifølge dansk forskning.