Se bakterier utvikle resistens mot antibiotika

Forskere har sett bakterier bli motstandsdyktige mot antibiotika, og det går fort.

12.9 2016 19:16

Bakterier kan raskt bli motstandsdyktige mot antibiotika, og enkle infeksjoner kan bli livstruende.

Når vi mennesker skal spre genene våre har vi bare én måte å gjøre det på – vi lager avkom. Bakterier kan gjøre noe av det samme, de kan kopiere seg selv. Men de kan også spre genene sine ved å dele dem med andre. Da sender de ut en snabel til en annen bakterie, og sender inn genene de vil dele.

Hvis én bakterie utvikler antibiotikaresistens så kan den dele den nye motstandskraften sin med andre bakterier, og på kort tid er alle antibiotikaresistente.

Nå har forskere ved Harvard Medical School sett resistensen utvikle seg, og det går fort.

– Som en som har studert evolusjonsbiologi i lang tid mener jeg dette har en virkelig wow-faktor, sier Sam Brown, mikrobiolog ved Georgia Institute of Technology, ifølge ScienceNews. Brown var ikke med på arbeidet med den nye studien.

En gigantisk petriskål

Vanligvis når forskere skal gro bakterier, bruker de en liten petriskål, men til dette forsøket trengte forskerne mer plass. De bygget derfor en gigantisk petriskål på 60*120 centimeter. På kortsidene har de lagt E.coli-bakterier som fra starten av ikke tålte antibiotika.

Innover mot midten har de lagt høyere og høyere konsentrasjoner av antibiotika. På midten var det 1000 ganger så mye antibiotika som bakteriene tålte fra starten av.

Bakteriene spredde seg på kort tid utover den bakteriefrie delen av petriskålen, men stoppet brått der det lå litt antibiotika. Som en sky begynner de plutselig å spre seg litt utover i antibiotikaen. Dette er fordi noen få bakterier har mutert og som deretter kopierer seg og deler resistensgenet med andre bakterier. Slik fortsetter de.

– Du trenger ikke nødvendigvis å være bedre tilpasset enn alt rundt deg. Du må bare komme deg til et nytt miljø, sier Michael Baym, en av forskerne bak studien, om bakterienes utvikling.

Bakteriene utviklet seg fort

Innen 11 dager hadde de opprinnelig ikke-resistente bakteriene spredd seg ut i den sterkeste konsentrasjonene av antibiotika.

At bakterier blir resistente mot antibiotika var ingen nyhet, men å se det i sanntid er en skummel påminnelse om virkeligheten vi sannsynligvis har foran oss, der en enkel infeksjon ikke lenger kan behandles med antibiotika.

M. Baym m.fl: Spatiotemporal microbial evolution on antibiotic landscapes. Science. Vol. 353, September 9, 2016. doi:10.1126/science.aag0822 Sammendrag ()

Selskapet kan skyve svakstilte ut av utleiemarkedet, men også skape nye turistmål. Nå skal forskere finne ut hvilke konsekvenser Airbnb får i Norge.

Enkle grep kan føre til markante livsstilsendringer og få folk til å leve sunnere, ifølge dansk forskning.

Det europeiske forskningsrådet (ERC) støtter forskere ved Universitetet i Oslo med store summer i håp om å finne medisiner mot multiresistente bakterier.

De regionale helseforetakene skal studere effekten av stamcellebehandling ved multippel sklerose. Forskningen inngår i regjeringens nye hjernehelsestrategi.